Daglig ledersamling i England

Daglig ledersamling England.jpg

21 daglig ledere fra idrettslag i Oslo og Akershus besøkte nylig engelsk idrett for å lære mer om nye arbeidsmåter, få innspill og bygge nettverk.

Dette er andre gangen idrettskretsene Oslo og Akershus arrangerer samling for denne gruppen med studietur utenlands. Arrangørene mener dette er et nyttig og relativt rimelig tilbud som flere burde benytte seg av.

Gode eksempler og nye løsninger

Når en drar utenlands er det for å finne nye løsninger på felles problemer. I tillegg mener flere daglig ledere at det er viktig med nettverksbygging, både mellom de daglig lederne og med idrettslag fra andre land. Dette sier deltagerne på årets samling:

– «Som daglig leder sitter en mye alene på kontoret. Det er veldig positivt å møte andre ledere i samme situasjon. Vi samarbeider godt og utveksler mye erfaring. Dette er viktig for klubbene. For min del er det viktig å snakke med andre som har samme jobb som meg.

England ligger innenfor noen områder 5 - 10 år foran norsk idrett. Det gjelder blant annet hvordan myndigheter og idretten  samarbeider. Det er   mye å lære med tanke på arbeidsmetoder og hvilke løsninger en har funnet på store samfunnsutfordringer. Eksempelvis  handler det om utfordringer innenfor områdene folkehelse, fattigdom og integrering, områder hvor idrett kan spille en viktig rolle som verktøy.

– Samlingene gir meg mye nyttig informasjon, og ikke minst motivasjon i arbeidet jeg gjør.»

Hva koster det å ha en samling for ansatte

Kostnaden denne gangen var kr 4500, inkludert to overnattinger, kost og losji. Når pris og utbytte tas i betraktning bør flere idrettslag se på samling for daglig ledere som et viktig personaltiltak. Kanskje blir det med enda flere neste gang?

– Samlingene gir inspirasjon, kompetanse og påfyll. Det skapes relasjoner som kan være nyttige i jobben. Jevnlig deltagelse legger et bedre grunnlag for kontakt og samarbeid. Det er viktig å høre hvor skoen trykker i andre idrettslag fordi en oppdager at andre daglig ledere har de samme utfordringene.

Er du daglig leder? Vi har et nyhetsbrev til deg. Meld deg på her: https://ext.mnm.as/s/2504/6091