AIKs ungdomsløft

DSC02171.JPG

Vi mener at Ungdomsløftet løses «Av og med idrettslagene - for ungdom».

Under Norges idrettsforbund (NIF) sitt Ledermøte nå i juni, presenterte vår rådgiver Guro Røen, AIKs arbeid med ungdomsidretten. Hun presenterte våre tanker om hvordan norsk idrett som organisasjon kan ivareta ungdom i idretten lenger.

Både Ungdoms-OL 2016 og ett av våre egne tiltak,YouMe, viser at unge inspireres av andre unge. Ungdom er engasjert. Det vet vi. Spørsmålene hun stilte var derfor;

Hvordan kan vi som idrettsorganisasjon være attraktive nok for at ungdom vil fortsette sitt engasjement hos oss? Hvilke strukturer har vi i vår organisasjon og ute i idrettslagene som fanger opp dette unge engasjementet?

AIK satser på skolering av unge ledere til idretten i Akershus, og utdanner hvert år rundt 150 unge ledere. Vi mener at Ungdomsløftet løses «Av og med idrettslagene - for ungdom». Vårt bidrag er blant annet å styrke idrettslagene med nye unge frivillige, som gir tilbake i sitt lokalmilø. Dette gjøres gjennom flere prosjekter og tiltak:

Er du interessert i å høre status for ungdomsidretten i norsk idrett. Se opptaket av sesjonen om Ungdomsidrett under NIFs ledermøte her