- Vi vil gi ungdom et tilbud som ikke finnes fra før

YA_logo_idrettsglede_RGB_b.png

- Young Active skal gi et tilbud til ungdom som vil trene og holde seg i form, samtidig som vi skal ha det morsomt og sosialt sammen, istemmer de unge lederne entusiastisk.

Helga 8. til 10. april var 24 ungdommer fra seks idrettslag i Akershus, samlet for å lære mer om idrett og fysisk aktivitet, ledelse og trenerrollen, samt begynne planleggingen for hva som skal skje av aktivitet til høsten. Det hele er en del av pilotprosjektet Young Active i Akershus.

Denne våren gjennomfører de unge lederne en solid lederskolering gjennom to helgesamlinger, hvor de skal forberedes praktisk og faglig på å starte opp og lede aktivitet for andre ungdommer til høsten. Første helgen gjennomførte de Aktivitetslederkurs for ungdom, mens forrige helg gjennomførte de Lederkurs for ungdom med tilleggsmodul Den motiverende treneren.

De unge lederne er spente på oppstarten av YouAct-grupper til høsten, og skal bruke tiden før sommerferien til å planlegge og få på plass en spennende timeplan til høsten. Tanken er at aktivitetene skal være for ungdom som enten har sluttet eller er i ferd med å slutte med idretten sin, men som fortsatt vil holde seg i form.Treningene vil også være åpne for de som fortsatt driver med idrettens sin, men som vil ha en ekstra trening og litt variasjon i treningshverdagen.

- Jeg har hørt deltakernes planer for hva de vil starte opp til høsten, og tror det blir skikkelig bra og ikke minst morsomme treninger, sier Atle Rolstadaas begeistret, helgas kurslærer fra idrettskretsen.

Det var dyp konsentrasjon blant deltakerne flere ganger i løpet av helgen. Her lærer de om kommunikasjon - enveis, toveis - åpne og lukkede spørsmål.

Som ung leder er det viktig å være bevisst sine verdier og hvordan man ønsker å lede andre. Hvilken stemning ønsker man å skape på treninga? Hvordan skal vi ha det?

Les mer om pilotprosjektet Young Active i Akershus her.