Balanse

Balanse er et nettverk for å få flere kvinner i idretten.

41% av medlemmene i norsk idrett er kvinner, men visste du at kvinneandelen blant presidenter, sportsjefer og landslagstrenere kun er mellom 11 og 18%? Balanse er viktig i enhver funksjon i idretten.Vi har tro på at flere kvinnelige trenere og ledere vil være med å styrke og utvikle idretten.

Våre verdier:

• KOMPETENT
  • RAUS
  • ENERGISK
  • MODIG

Vi inviterer deg til å være med i nettverket Balanse. Vår visjon er «en likestilt idrett på alle nivå». Vi vil jobbe for å realisere denne gjennom å:

• Støtte hverandre
  • Styrke hverandre
  • Inspirere hverandre
  • Løfte hverandre
  • Gi hverandre muligheter
  • Utveksle erfaringer

… på en trygg og god lekeplass

Verdiwebinar 2021
KJØNNSBALANSE I NORSK IDRETT

Trykk på lenka for å sjå webinaret i opptak.

Målet er 40% kvinner i leiande posisjonar i idretten innan 2023. Er det mogeleg? I følgje fleire saker i media i den siste tida har norsk idrett eit godt stykke å gå og mykje å jobbe med før vi er der. Elisabeth Faret, styremedlem i NIF er med oss frå Stavanger og forteljar blant anna om NIF sitt arbeid med dette temaet.

BALANSE er et nettverk som arbeider for å få flere kvinner og jenter med i idretten. I samarbeid med årets TV-aksjon arrangerer vi konferansen "Nå er det hennes tur" tirsdag 1. oktober 2019.

Vi holder et kort kveldskurs tirsdag 23. april kl.18.00 på Idrettens Hus i  Bergen der du lærer alt du trenger å kunne om pitching. Bli med på en gøy og lærerik kveld sammen med oss. Kari Amble er journalist og styremedlem i Norges Skøyteforbund og  hun vil ta deg gjennom steg for steg hvordan du blir en god pitcher.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Det er også lov å bare være tilstede for å lytte, men husk at du må melde deg på uansett!

Meld deg på her

Se arrangementet på Facebook

8. mai inviterer vi til ny samling i Balanse!

Denne gangen ønsker vi å utfordre dere til å bidra og komme med deres gode ideer eller presentere kort hva deres klubb gjør i dag innenfor likestillingsarbeidet. Alle som deltar har mulighet til å vinne en fin pengepremie som dere kan bruke videre i klubben for å fortsette det gode arbeidet.

Derfor ønsker vi å samle mange nytenkende og kreative hoder for å dele sine ideer og erfaringer som alle kan ta med seg tilbake til sitt idrettslag.

Vil du/dere være med? Du får maks 5 min til å presentere hva du har gjort/skal gjøre for bedre likestillingen i ditt idrettslag! Har du den beste ideen eller har gjennomført det beste tiltaket? Ja, da vinner du 10 000 kr til ditt idrettslag slik at dere kan fortsette det gode arbeidet eller få en pangstart på ett nytt prosjekt! En jury vil kåre den beste pitchen!

Lær å pitche
Hvis dere aldri har pitchet en ide før så ikke vær redd. Vi holder et kort kveldskurs tirsdag 23. april kl.18.00 der dere lærer alt dere trenger å kunne. Bli med på en gøy og lærerik kveld sammen med oss. Kari Amble er journalist og styremedlem i Norges Skøyteforbund, hun vil ta deg gjennom steg for steg hvordan du blir en god pitcher Så sett av begge datoene og meld deg på i dag!

Meld deg på her

Se arrangementet på Facebook

Vil du være med å påvirke hva nettverket Balanse skal være i fortsettelsen, og hvordan vi på best mulig måte kan jobbe for å nå målet vårt om flere kvinner i norsk idrett?

Man kan si at design thinking er en menneske-sentrert tilnærming til innovasjon. En spennende metodikk som kan brukes til så mangt.

På denne samlingen tar vi i bruk design thinking for å finne nye måter å få flere kvinner med i norsk idrett.

Dato: 6. desember
Tid:    16.30 - 19.30
Sted:  PWC sitt Experience Center, Sandviksbodene 2A, 5035 Bergen

Meld deg på i her   (begrenset antall plasser).

Samlingen er gratis, men dersom du melder deg på og ikke møter opp vil du få en faktura på 500 kroner.

Vi markerer starten på dette nettverket den 24. oktober på Scandic Ørnen kl. 16.15-20.30.

INVITASJON

PS: Det er også åpent for menn ;)

Artikkel i BA 5. juli
Nytt initiativ i Bergen: De skal få flere damer i idretten

NIFs nettside 8. mars 2020: Berit Kjøll erkjenner at målet om 40 prosent kvinnelige ledere i norsk idrett allerede innen 2023 er hårete og ambisiøst. – Men på dette området må vi ha noe å strekke oss etter, og vi trenger fart, sier idrettspresidenten.

Verdiwebinar 2021
KJØNNSBALANSE I NORSK IDRETT

NIFs nettside 14. mai 2019
Stor interesse for å øke kvinneandelen i norsk idrett