ÅRETS ILDSJEL - TERJE VÅG SNÅSA IL

23755076_10213611629461280_2391243652938465997_n.jpg

Torsdag 24.11 kom en stor gladnyhet i Snåsa! Nord-Trøndelags og Snåsa IL`s Terje Våg en av fem finalister til kåringen av Årets Ildsjel på Idrettsgallaen på Hamar 6. januar 2018. Uansett resultat, Terje - du er vår vinner!

Terje Våg ble overrasket av representanter fra Idrettsforbundet og NRK. I forkant av idrettsgallaen vil det bli en avstemning, som vil foregå på nettet.
Da blir det viktig med stor mobilisering.

I nomineringen er det alltid med gode begrunnelser, og her gjengir vi gjerne begrunnelsen fra friidrettsavdelingen i Snåsa IL:

Her er det som ble sagt fra friidrettsgruppa om Terje i kveld:

Terje er virkelig en ildsjel - en uvurderlig ressurs for Snåsa-idretten! Han er et JA-menneske, stiller alltid opp, er positiv, blid, har god innsikt og er flink til å komme med løsninger, er kunnskapsrik, med en fantastisk hukommelse. Han er ydmyk, sympatisk, rolig og en god lytter.   En litt beskjeden kar, som ikke vil fremheve seg sjøl, men som står på for andre, for unger og ungdommer, for idretten og idrettsanlegget. En god samarbeidspartner og støttespiller – slik blir han karakterisert av mange i idrettsmiljøet og over mange år!

Terje var aktiv selv helt fra guttedagene og langt opp i veteranklassene. Han har bl.a. klubbrekorden i 10-kamp. Første gang han tok den var i 1979, ny rekord i 1980 og enda en i 1981, og den rekorden står ennå. Han har også klubbrekorden på 400m hekk, satt i 1982.  I tillegg har han klubbrekordene på en engelsk mile og på 1000m.

Terje kommer fra en svært idrettsinteressert og aktiv familie, spesielt innen friidrett og volleyball. I 1980 startet Terje opp Snåsa volleyballklubb. Han fortsatte som leder der til 1983. Da Terjes far, Olav, sluttet i friidrettsgruppa i 1981, tok Terje over som nestleder i gruppa med Bodil Belbo som leder. Hun skryter av ham som en svært god samarbeidspartner og støtte.  1996 ble han leder i friidrettsgruppa, og satt som leder helt til 2016, da Laila Åsvold overtok ledervervet. Men Terje sitter fortsatt som styremedlem i friidrettsgruppa, og vi håper at han ikke har tenkt å gi seg på mange år!

Terje har vært og er fortsatt en drivkraft for Snåsa-friidretten. Terje startet som assistenttrener i friidrettsgruppa, sammen med Alf Einar Fornes, i 1983.  Alf Einar flyttet til Steinkjer, men fortsatte som trener frem til 1992, da tok Terje over hovedansvaret for treningene.  Han har vært en engasjert, positiv og dyktig trener, meldes det fra flere som han har vært trener for, - en virkelig ildsjel for friidretten på Snåsa. I tillegg til å trene to generasjoner, nå er den tredje på vei, har han også kjørt på unger og ungdommer land og strand, og fulgt dem opp på ulike arrangement. Han har fått fram flere gode talenter i Snåsa, og har mye av æren for flere rekorder, gode kretsresultat og også gode resultat på nasjonalt nivå. Som trener og organisator i friidrettsgruppa har han brukt og bruker fortsatt mye tid på å legge til rette for at talenter skal blomstre og ungene skal trives.

Å føre statistikk over resultater som snåsninger oppnår på friidrettsbanen er en interesse som har gått i arv i Våg-familien. Terje har helt siden tidlig på 80-tallet laget en perm for hvert år, der resultater blir dokumentert og bilder og avisutklipp er blitt limt inn. Terjes mor, Alfhild startet med å føre statistikk over alle resultater og rekorder i friidrettsklubben, og dette arbeidet har Terje videreført. Og han har full kontroll på alle rekorder. Han er som et åpent leksikon, og har kontroll på alt av regler og retningslinjer f.eks. i forbindelse med ulike arrangement, til stor støtte for arrangementskomiteen.

I tillegg til å være trener og sitte som nestleder og leder, har Terje også gjort mye for økonomien i gruppa. Han har i mange år hatt ansvar for salg av Ullmax-klær, som har gitt en fin fortjeneste til friidrettsgruppa.

Han har stått i bresjen for å få til idrettsanlegget i Viosen, dette flotte idrettsanlegget med tartardekke, tidtakeranlegg, kunstgressbane m.m. Han har stått på med utallige timer med dugnadsarbeid både på anlegget og i idrettsbrakka. Nå er han heldigvis lønnet for en del av de timene han legger ned her.

Nå i høst arrangerte friidrettsgruppa for første gang Terje-løpet. Dette er en litt utradisjonell  friidrettsøvelse, som Terje har hatt i tankene en tid.  Det er et løp med flere hinder underveis, med både klatring, åling, hopping m.m. i tillegg til løping. Nå fikk vi det endelig til, og navnet på løpet kunne selvfølgelig ikke bli noe annet enn Terje-løpet, og planen er at det skal bli et fast og årlig arrangement.

Så tusen hjertelig takk for alt du har gjort for Snåsa-idretten så langt! Nomineringen til Årets ildsjel er så utrolig fortjent.

ÅRETS ILDSJEL 2018 - BLI KJENT MED ALLE FINALISTENE