Idrettens fredskorps

jubel (1 of 1).JPG

Idrettens fredskorps er et utvekslingsprogram i regi av Norges idrettsforbund. Som idrettsfrivillig bidrar du med din idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i Zambia, Malawi eller Botswana. Intensjonen er å gi barn og unge i det sørlige Afrika like muligheter og tilgang til fysisk aktivitet.

Idrettens fredskorps er et utvekslingsprogram i regi av Norges idrettsforbund (NIF). Siden 1998 har over 300 norske idrettsungdommer vært idrettsfrivillige gjennom Idrettens fredskorps. De frivillige har gjennom utvekslingsprogrammet bidratt med sin idrettsfaglige kompetanse på skoler, i idrettslag og i lokalsamfunn i det sørlige Afrika.

Idrettsutvekslingen innebærer sosialt samvær, sportslig fellesskap og nye bekjentskaper på tvers av kulturer. Idretten på sitt beste er et unikt virkemiddel for å bygge broer mellom mennesker og kulturer.

Idrettens fredskorps er en del av norsk idretts internasjonale engasjement og er tuftet på idrettens grunnverdier; glede, fellesskap, helse og ærlighet.

NIF har som mål å rekruttere 8-10 personer i året til våre samarbeidspartnere i Sør, samt å motta 7-8 afrikanske idrettsfrivillige fra NIFs partnere i Sør. Utvekslingsprogrammet er finansiert av Fredskorpset – som har som mål å gjøre verden «mindre».

Les mer i vår brosjyre her.

• Fordi du som idrettsfrivillig blir utfordret og får nye impulser på en helt annen måte enn du får i Norge
    • Fordi NIF dekker kostnader til vaksiner, forsikringer, reise, kost og losji
    • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å dele din idrettsglede og erfaring med barn og unge i det sørlige Afrika
    • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å gi barn og unge flere valgmuligheter gjennom idrett og aktivitet, noe som bidrar positivt både for enkeltindivider, familier og lokalsamfunn
    • Fordi du som idrettsfrivillig er med på å skape et positivt idrettsmiljø hvor barn og unge kan leke og utfolde seg
    • Fordi du som idrettsfrivillig samtidig kan ta studiet «Idrett, kultur og utviklingssamarbeid» ved NIH (60 studiepoeng) under utvekslingsoppholdet
    • Fordi du som idrettsfrivillig i det sørlige Afrika også er ambassadør for den norske idrettsbevegelsen
    • Fordi du som idrettsfrivillig får en helt unik erfaring og opplevelse ved å jobbe med idrett og utvikling i Zambia, Malawi eller Botswana
    • Fordi du som idrettsfrivillig får muligheten til å bo hos en afrikansk vertsfamilie og får en kulturopplevelse utenom det vanlige
    • Du som er mellom 20 og 30 år
    • Du som ønsker å jobbe med barn og unge med idrett på den afrikanske grasrota
    • Du som ønsker å lære mer om hvordan idrett kan bidra til sosial utvikling i Afrika
    • Du som har lyst til å lære mer om organisasjonsarbeid og idrettsutvikling
    • Du som har stor interesse for idrett eller har en idrettsfaglig utdannelse
    • Du som har interesse for utviklingsarbeid
    • Annen relevant erfaring eller utdannelse

Bli bedre kjent med denne gjengen her.

Søknadsskjemaet er nå stengt. Kom tilbake igjen i desember 2017 - og søk da!

Søknadsfrist: Søknadsskjemaet er nå stengt. Søknadsprosessen åpnes igjen i november 2017

Uttak: Uttaket skjer på grunnlag av en helhetlig vurdering av faglig bakgrunn, personlighet og motivasjon, samt ønsker og behov fra NIFs partnerorganisasjoner i Zambia, Malawi og Botswana

Uttakssamling: mars 2018

Studie/praksisopphold: Du kan kombiere arbeidet som idrettsfredskorpser med studiet «Idrett, kultur og utviklingssamarbeid» ved NIH. Studiet tilsvarer 60 studiepoeng og kvalifiserer til støtte fra Statens lånekasse for utdanning

Vertsland: Zambia, Malawi og Botswana

Les mer om:

For spørsmål, kontakt ketil.husoy@idrettsforbundet.no eller på 934 56 744.

Følg idrettens fredskorps på facebook