blogg.jpg

Vi heier på forslaget om mer aktivitet i skolen!

Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Senterpartiet står sammen bak et nytt stortingsforslag om en time daglig fysisk aktivitet for alle skolebarn. Dette heier vi på med stor entusiasme.

AV: Marit Hermansen, president i Legeforeningen, Lisbet Rugtvedt, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen, Øystein Dale, fungerende generalsekretær i Norges idrettsforbund og Fred Haltebrekke, forbundsleder i Norsk Fysioterapeutforbund.

Kronikken sto også på trykk i Dagbladet 24. mai 2017

Skolen har et klart folkehelseansvar som må følges aktivt opp.

Helsefordelene av fysisk aktivitet er altfor viktig til at det skal være opp til den enkelte skole selv å bestemme hvor lite aktivitet barna skal få i løpet av en skoledag. I dag mangler barna en rett til bevegelse i skolen. Det må på plass!

Menneskekroppen er skapt for bevegelse. Mangel på bevegelse gjør oss syke, mens fysisk aktivitet gjør godt for både kropp og sinn. I tillegg til den betydelige helsegevinsten av fysisk aktivitet, viser forskning at elevene også får store sosiale og undervisningsmessige gevinster av å være i bevegelse.
Regelmessig fysisk aktivitet reduserer risikoen for ulike sykdommer, og er vesentlig i helsefremmende og forebyggende arbeid. Vi vil gå så langt som å påstå at «En time om dagen» er det viktigste folkehelsetiltaket vi har, og det vil utvilsomt gi en stor samfunnsøkonomisk gevinst i fremtiden.

I sin rapport «Trivsel i skolen» viser Helsedirektoratet til forskning som sier at fysisk aktivitet bidrar til bedre psykisk helse og trivsel gjennom bedret selvbilde og nærere forhold til familie og jevnaldrende. Det er utført mer enn 100 studier om «en time fysisk aktivitet i skolen» i Norge de siste årene. Studiene rapporterer om at barn og unge blant annet blir mer oppmerksomme, husker bedre, lærer bedre, blir mer sosiale og får flere venner.

Samtlige politiske partier i Norge er enige om at norske barn trenger å bli mer fysisk aktive. Likevel har ingen så langt klart å bli enige om hvordan det skal skje. Vi er redde for at Stortinget heller ikke denne gang vil komme i mål. Derfor vil vi komme med en klar oppfordring til politikerne: Nå er det nok snakk, nå er det tid for bevegelse og fysisk aktivitet i denne saken. Ingen grunn til å vente! Finn en løsning sammen! Dere må sette et klart og forpliktende mål om en time fysisk aktivitet om dagen for alle skoleelever på alle trinn.

Det er ingen tvil om at de skolene som vil, får til en time fysisk aktivitet innen dagens rammer. Problemet er at altfor få faktisk gjør det. Derfor må det på plass en formell regulering i Opplæringsloven slik at barn og unge får en lovfestet rett til bevegelse, og skolene får en tilsvarende plikt. For barnas skyld – bare gjør det! Gi alle skoleelever livsviktige, gode vaner for fremtiden!