Foto: Cathrine Dokken - Lillehammer 2016

Leker på VÅR måte

Ungdoms-OL skal inspirere deltakerne, alle 1100 av dem, 12 000 akkrediterte gjester, alle mediefolkene og alle politikerne som kommer, men først og fremst over 3 000 frivillige som er norsk idretts fremtid.

Vi skal vise fram norske vinterleker til IOC og alle som vil se, lekene vil inspirere tilskuerne på arenaene, alle som har stått på gjennom mange år. Ungdommens idrettsleker skal inspirere befolkningen på Lillehammer, i Innlandet og i hele landet. Men mest av alt skal Ungdoms-OL inspirere norsk idrett.

Det er jeg helt sikker på at arrangementet kommer til å gjøre. Vi har bevisene allerede! Fra Alta til Oslo har Fakkelturneen vist fram og skapt nye forbilder, som blir løftet fram for jobben de gjør for andre, den har engasjert over 20 000 ungdommer. Ungdoms-OL gir unge en arena å vokse og å utvikle seg i. Og hvordan kan det ha seg at det er Sajandan Rutthira på 19 år som stjeler showet på Idrettsgallaen?

«Inspirere – finnes det finere ord?»

Idrettsforbundet har satset på Ungdoms-OL for vår egen del – ikke for noen andres. Vi trenger å fornye en generasjon frivillige, vi trenger å skaffe og skape fremtidens idrettsledere. Vår vurdering er at Ungdoms-OL er et glitrende virkemiddel for å få det til. Det er sannsynligvis viktigere for norsk idrett i det lange løp å utvikle en ny generasjon idrettsledere og frivillige, enn en ny generasjon toppidrettsutøvere. Jeg skal ikke underslå verdien av Ungdoms-OL i prosessen fram mot fremtidige OL-gull, men langs den veien er Lillehammer 2016 bare én av mange milepæler. For de 220 unge lederne som har brukt 18 måneder på å skolere seg til nøkkelroller under lekene og fremtidige lederoppgaver både innenfor idrett og i samfunnet vårt, er Ungdoms-OL mye mer enn ti dager – det er starten på veien videre og selve arenaen de vokser på.

«Hva er verdien av 220 unge ledere for fremtidens Idretts-Norge? Ubetalelig!»

Over halvparten av de frivillige er under 30 år.
– Unge inspireres best av unge, sier Tomas Holmestad som leder Ungdoms-OL. Det sitatet har han «stjålet» fra Sara Stokken Rott (18), ung ildsjel fra Kalandseid IL i Bergen. Ungdom har vært sentrale i hele prosessen fra planlegging og operasjonalisering, og nå vil ungdom være helt sentrale i gjennomføringen av Ungdoms-OL. 56 prosent av de over 3000 frivillige er under 30 år. Det er 800 som er under 20 år. Gjennomsnittsalderen på de ansatte som skal forvalte både innhold, arv og hundrevis av millioner kroner er så vidt over 30 år – og det gleder meg! Vi skal – og vi må – overlate kontrollen over ressurser, innhold og arv av lekene til dem som skal leve med den – de unge.

«Vi må slutte å snakke om ungdom som fremtiden. Dagens ungdom – fremtiden – er nå»

Vi kan ikke måle verdien av at unge mennesker fra 71 land skal tilbringe ti dager sammen på Lillehammer denne måneden. Vi skal ikke engang prøve. Men jeg er sikker på at forholdet mellom utøvere som har konkurrert, lekt, spist, deltatt på kultur- og utdanningsprogrammer og hatt fritid sammen, vil være et annet på lekenes siste dag enn på den første – og at gode bånd vil bli knyttet på tvers av idretter, på tvers av land og på tvers av kulturer – til beste for den enkelte og for hele idretten.

«Sånn vil vi ha olympiske leker i Norge!»

I disse dager, mens overskriftene om idrett i avisene er preget av korrupsjon, store penger, grådige pamper, kampfiksing, doping og maktmisbruk, skal det bli befriende å la seg prege av ekte idrettsglede, ekte engasjement, fellesskap og gode opplevelser.

Jeg ser fram til å bli inspirert!