bossebaJan.p.s_1000.jpg

Bli med på årets viktigste søndagstur

Norsk idrett og tv-aksjonen hører sammen. Helt siden 1974 har idretten bidratt til tv-aksjonen. Idrettsfolk har vært bøssebærere, idrettskretsene har hatt representanter i fylkeskomiteene og idrettslag har sittet med folk i kommunekomiteene. Nettopp fordi tv-aksjonen og idrettsbevegelsen har mye til felles. Det handler om mennesker som bryr seg og som stiller opp frivillig!

Enhver tv-aksjon samler lokalsamfunnene, og det er blitt en tradisjon å åpne døra for bøssebærerne i tredje søndag i oktober.

UNICEF, Right To Play og Norges idrettsforbund har selv hatt den ett år – i 2007. Da skaffet bøssebærerne mange millioner kroner til blant annet idrettens prosjekter i Afrika. Totalt ble det samlet inn 220 millioner kroner!

I år er det Røde Kors som har tv-aksjonen. Pengene som samles inn kommer helt fram. De sikrer at mennesker i nød får hjelp. Det som samles inn skal gi over to millioner mennesker livsviktig hjelp; i Syria, Libanon, Sør-Sudan, Afghanistan, Myanmar, Somalia, El Salvador, Guatemala og Honduras. Mennesker som lever i områder med krig og konflikt skal få mat, rent vann, mobile helseklinikker, protesebehandling til mineofre og opplæring i førstehjelp. Tv-aksjonen i Norge monner i dette arbeidet. Vi som også er avhengig av frivillige, vet at noen penger rekker langt når det er mennesker som bryr seg som utfører jobbene – fordi de vil.

De innsamlede pengene skal også gå til å bistå flyktninger som er kommet til Norge. Det siste året har norsk idrett jobbet sammen med Røde Kors og andre for å gi flyktningene et mer meningsfylt liv i et nytt og fremmed land. Flere steder «leverer» idrettslag gode tilbud til barn og ungdom – men også voksne flyktninger – i godt samarbeid med den flyktningfaglige kompetansen som Røde Kors besitter. Sammen har vi gjort mye godt – men mye gjenstår. Vi stiller opp med tiltak gjennom NIFs flyktningfond og vi har sett at idretten leverer.

Jeg vil gjerne oppfordre alle barn og unge i hele landet til å invitere med seg sine foresatte på søndagstur nå til helgen.

Jeg vil også oppfordre alle foreldre og foresatte til å ta med seg sine barn. Det er i praksis en handling som hjelper mennesker i nød, og det er en glitrende anledning til å lære bort mer om den verdenen som dessverre veldig mange barn i andre land opplever.

Det er behov for 100 000 bøssebærere – over hele landet. Det er en dugnad som virkelig kan sies å være viktig. Det er fristende å skrive litt om på mottoet til den aller første innsamlingsaksjonen på NRK. Det var i 1946 og pengene gikk til krigens ofre og de falnes etterlatte. Da het det: «Du må ofre noe – mange ofret alt». I år er det fristende å si: «Du må bidra litt – mange ofrer alt».

Jeg stiller opp – gjør dere?

Dersom dere ikke er hjemme når bøssebærerne kommer søndag ettermiddag, er det gode muligheter til å gi til TV Fakta om tv-aksjonen:-aksjonen likevel. Gå inn på nettsiden www.blimed.no eller se på TV-aksjonssendingen på NRK som varer frem til midnatt.
  • Tv-aksjonen er arrangert hver høst en søndag i oktober siden 1974.
  • På disse årene har det norske folk samlet inn over syv milliarder kroner som har gitt titalls millioner mennesker livsviktig hjelp.
  • Flyktningrådet hadde den første aksjonen og samlet inn 125 millioner omregnet i 2013 kroner.
  • UNICEF, Right To Play og Norges idrettsforbund hadde tv-aksjonen i 2007 og samlet inn 220 millioner kroner.
  • Over 100 000 bøssebærere oppsøker alle husstander i Norge på noen få timer.
  • NRK bruker søndagskvelden på å formidle og fortelle om tv-aksjonen.