wada612.jpg

Viktig møte i WADA Foundation board

Flere sentrale spørsmål for norsk og internasjonal idrett har stått på agendaen på dagens møte i World Anti-Doping Agency (WADA) Foundation Board i Glasgow.

Linda Hofstad Helleland valgt til visepresident i WADA
Kulturminister Linda Hofstad Helleland ble valgt til ny visepresident i WADA. Hofstad Helleland representerer myndighetssiden i WADA. IOC-medlem Sir Craig Reedie ble gjenvalgt for en ny treårsperiode som president i WADA.

Del 2 av McLaren-rapporten
Det ble under dagens møte offentliggjort at den andre rapporten fra granskningen ledet av Richard McLaren offentliggjøres 9. desember i år. McLaren og hans team påviste i sin første rapport omfattende systematisk dopingjuks i russisk idrett, herunder at russiske myndigheter tok aktivt del i dette blant annet i forbindelse med OL og Paralympics i Sotsji. I rapporten som offentliggjøres 9. desember er det forventet at ytterligere detaljer fra Sotsji vil bli belyst. Undersøkelsesmaterialet fra McLaren-granskningen vil bli overlevert til IOCs egne granskningskommisjoner.

Sanksjonering fra WADA
WADAs Compliance Review Committee ønsker klare og tydelige hjemler for å sanksjonere i saker hvor organisasjoner er såkalt «non compliant» i henhold til WADC. Det er her ikke snakk om ordinær sanksjonering ved brudd på dopingreglene (f.eks. positiv dopingprøve), men i tilfeller hvor f.eks. en olympisk komité, et internasjonalt særforbund eller en nasjonal antidopingorganisasjon ikke overholder sine forpliktelser i henhold til koden.

WADA innfører et nytt varslerprogram
WADA vedtok et nytt varslerprogram som skal iverksettes fra januar 2017. Det skal være mulig for enkeltpersoner å varsle konfidensielt om dopingmistanke ved hjelp av nettbaserte løsninger, og det skal være mulig for varslere som står frem å få økonomisk hjelp.

Det internasjonale skiskytterforbundets tildeling av VM til Russland
Det Internasjonale Skiskytterforbundet (IBU) tildelte tidligere i år VM i skiskyting i 2021 til russiske Tuymen. Denne tildelingen kom tidsmessig etter at IOC i sommer, på bakgrunn av McLaren-rapporten, anbefalte å ikke tildele Russland store internasjonale mesterskap. Tildelingen ansees også å være et brudd på WADC. WADA har bedt IBU gi en forklaring på denne tildelingen innen 14. januar 2017.

Tre land er erklært non compliant
WADA Foundation Board har, etter innstilling fra sin Compliance Review Committee, bestemt at Aserbajdsjan, Brasil og Indonesia er å anse som WADC non-compliant.

WADA styrker etterforskningsarbeidet
Flere av de senere årenes avsløringer på antidopingfeltet, kommer som et resultat av målrettet etterforskningsarbeid. WADA Foundation Board har derfor bestemt at deres etterforskningsavdeling skal styrkes fra 2 til 6 ansatte.

- Først og fremst vil jeg gratulere Kulturminister Linda Hofstad Helleland med valget som ny visepresident i WADA. Dette er en viktig og krevende posisjon i internasjonal idrett. Det er gledelig at vi har norske representanter plassert sentralt i arbeidet mot doping i idretten, uttaler idrettspresident Tom Tvedt.
– Det er viktig å understreke at NIF støtter at WADA skal ha en klar og utvetydig hjemmel til å ilegge sanksjoner overfor idrettsorganisasjoner og antidopingorganisasjoner som har undertegnet WADC. Her er NIF helt på linje med Regjeringen og ADNO. NIF oppfordrer myndighetssiden og internasjonale idrettsorganisasjoner til å samarbeide på en god og effektiv måte til det beste for idretten og de rene utøverne i det internasjonale antidopingarbeidet, avslutter idrettspresidenten.