Roeren Olaf Tufte her sammen med Kristoffer Brun, Are Strandli og Birgit Skarstein. Bak står lengdehopper Margrethe Renstrøm. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Toppidrettsutøverne skryter av OL- og PL-kolleksjonen

De norske toppidrettsutøverne skryter av OL- og Paralympics-kolleksjonen som er levert av Phenix, Moods of Norway og On. - Fra innerst til ytterst er det utrolig bra klær. Fantastiske sko og behagelige klær som ser flotte ut – så dette blir bra, er dommen Olaf Tufte, norsk roings grand old man.

Flere av Norges fremste toppidrettsutøvere hadde lagt treningsøkta til Ullevaal Stadion for å svette litt på catwalken i en storstilt moteoppvisning. En av dem var den ferske femdobbelte EM-vinneren i svømming - Sarah Louise Rung fra Stavanger.
- Det er veldig behagelige klær, sier Rung som blir gjort oppmerksom på av konferansier Tom Stiansen at hun har på seg medaljeseremoni-antrekket.
- Nå som jeg har fått prøvd klærne håper jeg virkelig at jeg får brukt for dem også, sa Rung.

Svømmekometen Henrik Christiansen (19) fikk mye skryt for sin mannekeng-oppvisning der han gikk ikledd rød genser, blå kortbukse og stråhatt.
- Det er først nå det har gått opp for meg at jeg skal til Rio. Dere kommer nok til å se meg mye med stråhatten under OL, sa Christiansen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Svømmeren Sarah Louise Rung tok nylig fem gull under EM i svømming. Nå håper hun formen blir enda bedre til Rio slik at hun får brukt for medaljeseremoni-antrekket som hun går med her. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Viktig for lagfølelsen
Tore Øvrebø sier det er viktig å ta seg godt ut når man skal til OL og Paralympics.
- Det å ha flotte klær er viktig for lagfølelsen og identiteten. Det er fint at Norge har et rykte på seg å være en velkledd nasjon i OL og Paralympics, for jeg tror ikke det er tilfellet ellers, sa Tore Øvrebø.

Tom Tvedt sier han gleder seg stort til å reise til Rio for å heie på de norske utøverne.
- Jeg kommer til å være der under hele OL og under hele Paralympics, og jeg ser frem til å være en del av et team som sammen skal prestere det beste ut fra våre forutsetninger, sa Tvedt.
- Vi er den eneste organisasjonen som har kun én kolleksjonsvisning for både OL og Paralympics, og når vi reiser til Rio sammen så er det vår kjerneverdi «Idrettsglede for alle» som gjelder. I tillegg er også Special Olympics og Deaflympics en del av dette, la han til.

Langt samarbeid
Daglig leder i Interplaza AS, som leverer Phenix og On-sko, Per Gunnar Haugen, sier det er andre gang selskapet leverer klær til den norske olympiske og paralympiske troppen i sommer-sammenheng.
- Det blir utrolig morsomt å se den norske troppen ha Phenix og On-sko på seg, sa Haugen som la til at partnerskapet med idretten betyr utrolig.
- Vi har vært partnere i alpint i 25 år og i OL- og PL-sammenheng i snart 20 år. Nå er også dette samarbeidet utvidet til OL i 2022, sa en stolt Haugen.

Moods of Norway duoen Simen Staalnacke og Peder Børresen var også i fyr og flamme over nok en gang å få æren av å tegne utøvernes antrekk til OL og Paralympics.
- Nå som vi skulle til Brasil måtte vi ta litt ekstra i når det gjelder farger – og det passer jo oss ganske godt. Vi har et norsk sommermønster med bregner og krokus. Vi har valgt bomull istedenfor ull og det er mye stretch i tøyet. I år har vi klær som både passer til stranden og et ambassade-besøk, sa Peder Børresen.

Artikkelen fortsetter under bilde.

Samba sto på programmet under visningen av OL- og PL-kolleksjonen, og blir sikkert en gjenganger under OL og Parlaympics i Rio til sommeren. Foto: Caroline Dokken Wendelborg.

Kule finesser
Moods-gutta trakk også frem de ekstra kule finesser i herredressen.
- Vi har en lomme hvor man kan putte medaljene, en egen fan-penn-lomme hvor de kan ha pennen for å skrive autografer, også har vi en lomme til hvor det er plass til både lommeboka og reiseregninger, sa en humoristisk Simen Staalnacke, før han la til:
- Dersom noen trenger å danse samba så har vi oppskriften på dette i skoene.

Følg Team Norway til Rio på Facebook

Se bilder fra visningen av OL- og PL-kolleksjonen

Se opptak av visningen under: