To idrettskretser skal bli til én i Trøndelag etter at fylkeskommunene har slått seg sammen. Foto: Per-Einar Johannessen

To idrettskretser blir til én i Trøndelag

Idrettskretsene Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag har gjennomført tidenes første fellessamling for styrene og ansatte. Idrettskretsene vil bli de første idrettskretsene som slår seg sammen til det som blir nye Trøndelag idrettskrets.

Sammenslåingen kommer som følge av det historiske vedtaket om at fylkeskommunene i Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag har bestemt seg for å slå seg sammen til en fylkeskommune fra 1. januar 2018. Det innebærer at Nord-Trøndelag idrettskrets og Sør-Trøndelag idrettskrets nå er i gang med forberedelsene med å gjøre det samme.

- På Idrettstinget i 2015 ble det vedtatt at Norges idrettsforbund må gjøre strukturelle endringer i organisasjonen dersom det gjøres endringer i statens forvaltningsreform. Vi er godt i gang og har god dialog rundt arbeidet med å slå sammen våre to idrettskretser, sier Kjell Bjarne Helland, organisasjonssjef i Sør-Trøndelag idrettskrets.

Begge idrettskretsene skal avholde ekstraordinære ting i 2017 hvor saken skal behandles.