flyktninger612 (2).jpg

Stor giverglede til NIFs flyktningfond

Norges idrettsforbund er tildelt to millioner kroner til NIFs flyktningfond for 2017 av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Målgruppen for tilskuddsordningen er beboere i asylmottak over 18 år og deres familier.
- Norges idrettsforbund er utrolig takknemlig for at Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, som også tidligere har bidratt med midler til NIFs flyktningfond, ser verdien av å gi ytterligere tilskudd til fondet, sier Anja Rynning Veum, breddeidrettssjef i Norges idrettsforbund.

Formålet med tilskuddsordningen er å utnytte ventetiden i asylmottaket best mulig og å forberede flyktninger til bosetting i kommunene.
- Tilskuddet skal også stimulere til aktiviteter som bidrar til at beboere i mottak får en meningsfull hverdag og bedre muligheter for deltakelse i arbeid eller utdanning. Det skal vi få til gjennom våre mange hundre idrettslag som ønsker å bidra inn mot flyktninger landet over, sier Veum.

Les også: To nye millioner fra Gjensidigestiftelsen

Utlysning i mars
Totalt vil rundt fire millioner kroner bli utlyst i mars.
- Mange idrettslag har allerede etterspurt om når neste søknadsrunde starter med håp om å få tilskudd. Det er et enormt engasjement, sier Sverre Aarsand, rådgiver i Norges idrettsforbund.

Aarsand sier idrett er et godt virkemiddel for å skape gode mellommenneskelige møter og for å integrere enda flere i idrettslaget og i lokalsamfunnet.
- Idrettens evne lokalt til å integrere og tilpasse aktivitetstilbud, skape gode sosiale møteplasser og ansvarliggjøre deltakerne kan være avgjørende investeringer for at de nylig bosatte også blir fremtidige utøvere, trenere, ledere og dommere i idrettslaget, sier Aarsand, som også skryter av samarbeidet med Fotball- og Håndballforbundet.

- De har betydelig kompetanse, lang erfaring og godt utviklede systemer for å lykkes i dette arbeidet, sier Aarsand avslutningsvis.