Fra venstre: WADA-president Sir Craig Reedie, 1. visepresident i NIF Kristin Kloster Aasen, daglig leder i Antidoping Norge Anders Solheim og kulturminister Linda Hofstad Helleland Foto: Kulturdepartementet/Elisabeth Fjørtoft

Står sammen om internasjonalt antidopingarbeid

WADA-president Sir Craig Reedie fikk i dag overlevert en felles norsk uttalelse fra Kulturdepartementet, Antidoping Norge og Norges idrettsforbund som gir tydelig støtte til WADA sin uavhengighet.

Kulturministeren har invitert WADA-presidenten til Norge for å diskutere utfordringene WADA står overfor, og arbeidet for en ren idrett. Under et møte i dag hos Kulturdepartementet fikk WADA-presidenten overlevert en felles uttalelse som gir tydelig støtte til WADA sin uavhengighet, der Kulturdepartementet, Norges idrettsforbund og Antidoping Norge står som felles avsendere.

Les hele uttalelsen her

- I Norge har vi tre parter med felles forståelse for de utfordringene man står overfor på internasjonalt antidoping-arbeid, sier 1. visepresident i NIF Kristin Kloster Aasen og henviser til samarbeidet med Kulturdepartementet og Antidoping Norge.

- De samme partene har alltid støttet WADA sitt arbeid og det blir ekstra viktig i den krevende situasjonen internasjonal idrett er i nå. Med dette oppropet ønsker vi å styrke WADA sin posisjon som et sterkt, uavhengig og handlekraftig organ, fortsetter Aasen.