file-1 (002).jpeg

Special Olympics-seminar med internasjonalt besøk

Tirsdag 29. november arrangerte NIF et seminar for særforbundene på fagfeltet idrett for mennesker med utviklingshemning, hvor Special Olympics var i fokus.

Fra Special Olympics International deltok Marian Murphy, Senior Director Organisational Development (Europe Eurasia) og Maureen Clarke, Manager Young Athletes, Families and Athlete Leadership (Europe Eurasia).

- NIF ble akkreditert som Special Olympics Norge i april 2015. I den forbindelse ønsket vi oss Special Olympics International til Norge for at vår organisasjon kan lære mer om deres organisasjon, hvilke muligheter og programmer de har som kan passe inn i en norsk idrettsmodell, forteller fagkonsulent i NIF, Charlotte Ringnes Relling.

22 særforbund deltok på seminaret på Ullevaal Stadion. Representantene fra Special Olympics International hadde bare lovord å si om møtet.

- Det var fint å møte de ulike særforbundene på et personlig nivå. For oss er det viktig å kunne vise frem det Special Olympics som organisasjon har å by på, slik at særforbund ser helheten av hva vi som organisasjon arbeider med på ulike satsningsområder som Unified Sports, Health programs og Athlete Leadership.

Seminaret startet med innledning av utvalgsleder for «Utvalg idrett for mennesker med utviklingshemning» og 1. visepresident i NIF, Kristin Kloster Aasen. Etterfulgt av Snowboardkjøreren André Berg sine opplevelser fra Unified Boardercross med Silje Norendal i X-Games i Aspen. André skal for øvrig også representerer Norge i Special Olympics World Winter Games 2017 i Østerrike i mars. Special Olympics International stod for en del av programmet hvor de introduserte organisasjonens visjon, struktur og filosofi.

Marian Murphy fra Special Olympics International avsluttet dagen med å si følgende:

- Det har vært en glede å komme hit til Norge og snakke om Special Olympics. Vi gleder oss til å skape relasjoner og støtte NIF i utviklingen av Special Olympics i Norge. Vi ser frem til et videre og godt samarbeid med NIF.

Les mer om Special Olympics Norge her.