Brede smil og god stemning da Norges Bowlingforbund ved Karl-Fredrik Velle mottok blomster fra Norges idrettsforbund og Antero Wallinus Rinne. Foto: Karl Filip Singdahlsen

Slik fikk forbundet godkjent nivå 3 på Trenerløypa

Norges Bowlingforbund er det minste særforbundet som har implementert Trenerløypa nivå 3. Nå deler forbundet sine tips til andre små særforbund som vil ta trenerutvikling til et nytt nivå.

I 2008 startet arbeidet med et felles rammeverk for trenerutvikling i norsk idrett. Fagansvarlige i særforbundene, NIF og OLT gikk sammen om oppgaven og i 2011 ble Trenerløypa bestående av fire nivåer, vedtatt av Idrettsstyret. Siden den gang har over 50 særforbund implementert det grunnleggende Trener 1-nivået.

Les også: Dette er Trenerløypa

Norges Bowlingforbund var blant de siste forbundene som gjennomførte «Trener 1», men er det første blant de små særforbundene som nå har fått godkjent «Trener 3».

- Vi fikk inn en fagperson med den rette kompetansen (Karl-Fredrik Velle red. anm) som kunne drive prosessen for oss. Det har vært avgjørende, sier konstituert generalsekretær i Norges Bowlingforbund, Per Iversen.

Prioriterer, forankrer, samarbeider

- Norges Bowlingforbund har prioritert arbeidet med trenerutvikling. Prosessen har vært godt forankret i organisasjonen og de samarbeider godt med andre idretter og NIF. De har gjort en kanonjobb og er absolutt blant forbundene jeg vil trekke frem, skryter seniorrådgiver for trenerutviklig i NIF, Antero Wallinus Rinne.

Deler sine viktigste erfaringer

Utviklingsansvarlig i forbundet, Karl-Fredrik Velle har hatt ansvaret for implementeringen. - Det har vært veldig lærerikt å jobbe med dette. Det ble tidlig klart for meg at vi er små i Norge og ikke kan lage alt selv. Derfor har samarbeidet med andre forbund og det europeiske bowlingforbundet vært viktig, sier Velle og fortsetter:

– Vi har jobbet tett med rådgiverne til NIF og det setter jeg stor pris på. Samarbeidet på trenerutvikling fungerer på en ypperlig måte.

Dette er de viktigste erfaringene Velle og Iversen har gjort i implementeringsarbeidet:

• For vår del har det vært viktig å skape en forståelse av viktigheten rundt coaching. Du blir ikke god bare ved å kaste eller trene selv. Du trenger noen som kan rettlede og få deg til et nytt nivå. Derfor har vi reist rundt til klubbene i Norge og jobbet med denne bevisstgjøringen.
  • Det finnes mange som brenner for sin idrett. I vårt tilfelle etablerte vi en trenerkomite med personer fra hele landet. Denne forankringen var utrolig viktig.
  • Det er avgjørende at særforbundet tar seg både tid og råd til å drive prosessen med trenerutvikling. Den som jobber med implementeringen må ha det som hovedprioritet.
  • Jobb med å få «medspillere» på laget. For vår del har toppspillerne vært fantastiske ambassadører for trenerutviklingen. De har en helt annen troverdighet overfor potensielt nye trenere.

Vi gratulerer Norges Bowlingforbund så mye!

Les mer om Trenerløypa her.