Foto: Espen Bratlie/Samfoto/NTBScanpix.

Slik blir ditt idrettslag tilgjengelig og attraktivt for frivillige

Mangler idrettslaget ditt nok frivillige ressurser som kan stille opp på dugnad, eller ta enkle oppdrag knyttet til idrettsarrangement? Da kan nettportalen Frivillig.no være løsningen. Der kan frivillige melde sin interesse, finne oppgaver og bidra for nettopp din klubb!

Alle idrettslag i Norge kan nå registrere seg på Frivillig.no hvor man kan legge ut ulike oppdrag knyttet til klubbvirksomhet og arrangement, helt gratis. På nettportalen har mange som ønsker å bidra allerede registrert seg. Det eneste idrettslaget trenger å gjøre for å komme i kontakt med "nye frivillige" er å bruke noen skarve minutter på å registrere ønsker.

Mange har både tid og mulighet til å bidra
- Det er nok mange idrettslag som tenker at de allerede har ildsjeler i klubben, foreldre og trenere, som stiller opp. Men la oss heller snu litt på det. Kanskje det finnes folk i lokalsamfunnet som ikke har blitt spurt om å hjelpe til, men som gjerne vil bli kjent med idrettslaget, og som har både tid og krefter til å stille opp, forteller Vanja Konradsen, prosjektleder for Frivillig.no.

Idrettslag kan bli mer synlige
Hun mener idrettslag rundt omkring i landet blir mer synlige, tilgjengelige og inkluderende ved å invitere nye mennesker i ulike oppdrag i idrettslaget.
- Ved å inkludere nye inn i et klubbmiljø blir det kanskje litt mindre press på de foreldrene som alltid stiller opp og på de ildsjelene som står på til langt på natt.
Dette er en unik mulighet for idrettslag til å invitere med seg personer som kanskje ikke har et stort nettverk, sier Konradsen.

Rekrutterer frivillige til World Cup i Holmenkollen
Holmenkollen Skifestival benytter seg allerede av nettportalen – med stort hell. De trenger folk til World Cup i Holmenkollen i mars og har allerede fått mange frivillige.
«Vi trenger positive og serviceinnstilte frivillige til mange ulike oppgaver i forbindelse med World Cup i Nordiske grener 10-12 mars i Holmenkollen» skriver de og viser til at de trenger frivillige til parkeringsvakter, løypesikring, servering, drift av ulike aktiviteter og vanlige publikumsservice-funksjoner.

Gratis å bruke
Det er Frivillighet Norge, paraplyorganisasjon for frivilligheten med over 300 medlemsorganisasjoner, som har etablert Frivillig.no.
- Frivillig.no er gratis å bruke for alle frivillige organisasjoner. Ved å registrere seg blir man synlig i sitt lokalsamfunn og vi ser at folk søker mye på sted. De er opptatt av å se hvilke organisasjoner og oppdrag de kan engasjere seg i, der de bor, sier Konradsen.

Mange ønsker å bidra
Hver dag melder i snitt 40 personer sin interesse og i dag er ca 550 aktive oppdrag ute, fordelt på ulike organisasjoner rundt om i alle landets fylker.
- Folk som ønsker å bli frivillige går inn på portalen og søker ofte på sin kommune for å finne aktuelle oppdrag i sitt lokalmiljø. Hvis de finner noe de vil engasjere seg i så fyller de inn navn, e-post og eventuelt telefonnummer under "jeg vil være med"-skjemaet. Denne informasjonen blir så sent direkte til kontaktpersonen for oppdraget. Dette har jeg stor tro på at idrettslag kan få nytte av, sier Konradsen avslutningsvis.

Registrer ditt idrettslag på frivillig.no