Idrettspresident Tom Tvedt og leder i LNU, Stian Seland, foran Stortinget etter høringen.

Samlet om en ansvarlig spillpolitikk

Onsdag var det høring på Stortinget om en ansvarlig og solidarisk spillpolitikk. Idrettsforbundet og Fotballforbundet talte idrettens sak, og var samstemte om å be Stortinget stoppe innføringen av fem nye lotterier utenfor enerettsmodellen.

– Bygg en fremtidig helhetlig norsk spillpolitikk på ansvarlighet!  Idrettspresident Tom Tvedt og leder i LNU – Norges barne- og ungdomsorganisasjoner, Stian Seland, var entydige og samstemte i sine tilbakemeldinger til Stortingets Familie og kulturkomité i dag.

Begge organisasjonene vil ha en enerettsmodell bygget på ansvarlighet, og LNU var tydelige på at selv om også Norsk Tipping kan ha et utviklingspotensial for å være enda tydeligere på sitt samfunnsoppdrag om å være ansvarlige, var ikke svaret på det å gi økt konkurranse i markedet gjennom andre aktører.

Tom Tvedt fremhevet usikkerheten som ligger der om hvorvidt fem nye lotterier i seg selv representerer en utfordring for enerettsmodellen, og var forbilledlig tydelig i sin avvisning av mulighetene for å lisensiere pengespilldelen av Norsk Tipping.

– I dag leste jeg fra regjeringen i Danmark at de umiddelbart bevilger 50 millioner kroner for inneværende år – altså med tilbakevirkende kraft – for å demme opp for det inntektstapet som overskuddsmottakerne i landet, blant annet dansk idrett, har lidt av at Danmark har innført en lisensordning for spill. Det understreker norsk idretts bekymring for en uavklart fremtid, dersom ikke muligheten for en lisensordning i Norge blir lagt død, sier idrettspresidenten.

Les Idrettens høringssvar her.

Les Landsforeningen for Norges barne- og ungdomsorganisasjoners høringssvar her.