TOMtvedtweb.jpg

PM: - Et veiskille i kampen for de rene utøverne

Den Internasjonale paralympiske komité (IPC) har i dag kunngjort at den Russiske paralympiske komité er suspendert av IPC. Det innebærer at russiske utøvere ikke får delta under Paralympics i Rio.

Årsaken er McLaren-rapportens avsløring av utbredt og organisert dopingjuks i paralympisk idrett i Russland.

Pressemelding fra Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komite

- Dette er en riktig og modig avgjørelse av IPC. Avgjørelsen sender et tydelig signal om at denne typen omfattende og organisert dopingjuks ikke kan tolereres. NIF stiller seg fullt og helt bak avgjørelsen. Dette er ingen hyggelig dag for internasjonal idrett, men at IPC nå suspenderer en nasjonal paralympisk komité og derigjennom utestenger en hel nasjon fra et internasjonalt mesterskap markerer et veiskille i kampen for de rene utøverne, uttaler Idrettspresident Tom Tvedt.

McLaren-rapporten påviste at 35 positive dopingprøver fra russiske paralympiske utøvere i perioden 2012 til 2015, hadde forsvunnet. I tillegg er det i rapporten påvist at det under Paralympics i 2014 i Sotsji, ble bedrevet omfattende juks med russiske dopingprøver.

Cato Zahl Pedersen er ansvarlig for paralympisk idrett ved Olympiatoppen og er leder for den norske troppen til Paralympics i Rio, en rolle han også hadde for den norske troppen til Paralympics i Sotsji.

- Jeg er glad for at den paralympiske bevegelsen går i front i kampen mot organisert doping i idretten. IPC har utvist en handlekraft jeg skulle ønske at hele den internasjonale idrettsbevegelsen kunne fremvise, uttaler Zahl Pedersen.

Les IPCs pressemelding

Paralympics i Rio avholdes i perioden 7. til 18. september: https://www.rio2016.com/en/paralympics

Pressekontakt er NIFs informasjonssjef Martin Hafsahl: +4741900090

Bilder av Tom Tvedt til fri bruk finnes her