fells612.jpg

Ja til samarbeid med Ressurssenteret for egenorganisert idrett

Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF), Skiforbundet og Snowboardforbundet har laget en felles uttalelse i forbindelse med at Kulturdepartementet har gitt oppdraget med å drifte et Ressurssenter for egenorganisert idrett til organisasjonene Ungdom og fritid og Oslo skateboardforening i fellesskap.

- Snowboardforbundets mål er å gjøre en god jobb for alle brettkjørere, uavhengig av ferdighets- og ambisjonsnivå, organisert eller egenorganisert. Målet er alltid å skape og legge til rette for aktivitet. Vi ønsker å være en ressurs det nye Ressurssenter for egenorganisert aktivitet kan henvise til for brettsport, sier Ola Keul, president i Snowboardforbundet.

Her er uttalelsen fra NIF, Skiforbundet og Snowboardforbundet:

Ja til samarbeid mellom idretten og og ressurssenteret for egenorganisert idrett.

28. desember ble det kjent at oppdraget med å drifte et ressurssenter for egenorganisert idrett går til Ungdom og fritid og Oslo skateboardforening. Vi gratulerer med tildelingen av oppdraget!

Vi oppfordrer til, og vil legge til rette for, et godt samarbeid med ressurssenteret. Ressurser som informasjon om nærmiljøanlegg, ordninger for utlån av utstyr, kontaktinformasjon til lokale aktivitetsmiljø, aktuelle kurs og mye annet bør deles mellom idretten og ressurssenter. Målet må alltid være å skape og legge til rette for aktivitet for så mange som mulig.

Det nye ressurssenteret skal, i tråd med utlysningsteksten, "legge til rette for egenorganisert idrett over hele landet." I mange idretter kan det effektivt oppnås ved et samarbeid mellom ressurssenteret og aktuelle særforbund, idrettskretser, klubber og idrettslag. Vi vil ta initiativ til et møte med ressurssenteret så snart det er etablert.

Norges idrettsforbund og Olympiske og Paralympiske komite v/ Karen Kvalevåg (generalsekretær) og Niels Røine (kommunikasjonssjef)

Skiforbundet v/ Erik Røste (president)

Snowboardforbundet v/ Ola Keul (president) og Henning Braathen (prosjektleder skateboard)

Pressemelding sendt 28. desember.