Statsråd Solveig Horne og idrettspresident Tom Tvedt kom med fotballutstyr til Torshov Transittmottak i går. Aktivitetsleder

Investerer i idrettsglede for flyktninger

- Det er ingen bank i verden som kan gi tilsvarende avkastning på de pengene vi har investert i idrettslag som jobber med å aktivisere flyktninger, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Idrettspresident Tom Tvedt, barne-, likestilling- og inkluderingsminister Solveig Horne og daglig leder i Kavlifondet Inger Elise Iversen, dro mandag denne uken ned på Dælenenga på Grünerløkka i Oslo for å se nærmere på hvordan en pensjonistgruppe i Skeid Fotball aktiviserer enslige mindreårige asylsøkere fra Torshov Transittmottak.

Skeid Fotball var ett av 88 idrettslag som så langt har mottatt penger fra NIF flyktningfond.

- Det er svært viktig for Norges idrettsforbund å bidra med å aktivisere flyktninger. Uten våre engasjerte frivillige i våre 12000 idrettslagene rundt omkring i Norge hadde dette ikke vært mulig å gjennomføre. Det har mange frivillige der ute som ønsker å skape aktivitet. Dette er norsk idrett på sitt aller beste, sier Tom Tvedt.

Idrettspresident Tom Tvedt spiller fotball med to av asylsøkerne på Torshov Transittmottak som får gleden av at Skeid Fotball har startet opp treninger.

Barne-, likestilling- og inkluderingsminister Solveig Horne, som har bidratt med 200.000 kroner til NIF flyktningfond via Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), skryter av det arbeidet som idretten har gjort. - Det engasjementet som idretten viser er utrolig beundringsverdig, og vi er utrolig takknemlige for det arbeidet idretten gjør. Ute i kommunene stenger ofte dørene på ettermiddagen og da er det de frivillige som tar over integreringsarbeidet i kommunene. Å bidra til aktivitet er svært viktig for at den enkelte skal få tilhørighet, venner og ikke minst lære seg språket. Det er mennesker som integrerer mennesker – og da er vi helt avhengig av at lag og organisasjoner stiller opp her. Dette arbeidet klarer ikke stat og kommune alene, sier Solveig Horne.

Skrøt av Kavlifondet Da statsråden besøkte Dælenenga benyttet hun også anledningen til å skryte av Kavlifondet som har bidratt med 500.000 kroner til fondet. - Jeg må få lov til å rette en stor takk til Kavlifondet som ser verdien av dette viktige inkluderingsarbeidet, sier Horne.

Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet, sier de har fått veldig mange positive tilbakemeldinger etter at de gikk inn i NIF flyktningfond. - Det føles veldig meningsfullt å bidra når jeg står her i dag. Skeid Fotball har lyktes veldig godt med å bruke fotball som et inkluderingsverktøy, sier Iversen.

Shwan Karem Wahed, aktivitetsleder på Torshov Transittmottak, Inger Elise Iversen, daglig leder i Kavlifondet, Idrettspresident Tom Tvedt og barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne.

Shwan Karem Wahed, aktivitetsansvarlig ved Torshov Transittmottak, har ansvar for å aktivisere de 200 mindreårige asylsøkerne. - Mange asylsøkere har sykdommer og posttraumatiske opplevelser fra krigen. Det er mange gode ting som kommer ut av dette aktivitetsopplegget, sier Karem Wahed som berømmer initiativtakerne. - Ungdommene ser på pensjonistene som sine foresatte som tar dem med på trening. De har klart å skape en kjempegod relasjon med ungdommene, sier Wahed.

Det hele startet for fire uker siden. - Jeg så et innslag på tv om at Redd Barna slo alarm. De mente at det var viktig med aktivitet for de nyankomne flyktningene. Da slo det med at vi som klubb, som har anlegg i nærheten av Torshov Transittmottak, har lang erfaring og er gode til drive fotballskole og aktivisere unge, forteller Eirik Lindahl. - På første trening todde vi at det skulle komme femten personer. Men det kom 45, sier Lindahl, som sammen med fire andre pensjonister står for fotballtreningene.
- Nesten samtidig som vi startet opp her ble NIF flyktningfond etablert. Nå som vi har fått 25.000 kroner, og en del utstyr fra Norges idrettsforbund og Norges Fotballforbund, skal vi bygge opp et lager som kan fungere som utlånsutstyr, sier Lindahl avslutningsvis.

Les mer om NIF flyktningfond