FOTO: Sigrid Dybdahl

Idrettspresidenten på Landsturnstevnet 2017

I dag har idrettspresident Tom Tvedt få oppleve norsk idrett på sitt beste, - nærmere 1700 gymnaster i alderen 13 til 92 år i full aktivitet.

Som Norges eldste særforbund har Norges Gymnastikk- og Turnforbund også noen gamle tradisjoner som holdes vedlike. En av disse er Landsturnstevnet som i år fyller 110 år, og med Haugesund Turnforening som arrangør.

Idrettspresidenten tok seg god tid til å besøke alle arenaene som var i aksjon i dag. Det var alt fra å møte de eldste gymnaster i Norges Kvinnelige Veterangymnaster, de mange særtroppene som hadde trening, se på NM troppsgymnastikk nasjonale klasser senior, til å dele ut kongepokalen til Norges ferske Norgesmester i turn, Pietro Giachino. Idrettspresidenten deltok under hele medaljeseremonien og kunne dele ut – ikke bare én – men to Norgesmester-medaljer på kvinnesiden da Martine Skregelid og Thea Mille Herstad Nygård delte første plassen.

-Det jeg har sett her i dag er norsk idrett på sitt beste. Dette er en fantastisk møteplass for alle som er aktive innen turn, sier Tvedt, og ønsker alle på Landsturnstevnet lykke til de resterende dager.

Landsturnstevnet arrangeres hvert 4.år og et viktig møteplass for mange breddegymnaster. Flere at troppene som møtes her har vært aktive sammen siden ungdomstiden, og bruker Landsturnstevnet som motivasjon til å lære seg nye koreografier.

Turnfestivalen i Haugesund varer helt til tirsdag, og i morgen venter blant annet NM i rytmisk gymnastikk og flere tropper skal opptre ute eller inne, - uansett vær.