Kjelkehockey-legenden Stig Tore Svee var å se som instruktør på Grenseløs idrettsdag i Trondheim. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Grenseløse idrettsdager 2016

Denne høsten får over 1000 barn, unge som voksne med funksjonsnedsettelse muligheten til å teste forskjellige idretter på Grenseløse idrettsdager 17 ulike steder i landet.

I år kickstartet arrangementet i Trondheim søndag 25.september. I morgen, onsdag 28. september, er arrangementet i full gang i idrettshallen ved Kalnes videregående skole i Sarpsborg.

Norges idrettsforbund har i flere år hatt søkelys på rekruttering av funksjonshemmede til norsk idrett. Grenseløse idrettsdager er et samarbeid på tvers av idrettene, samarbeidspartnere til Team Paralympics og viktige samfunnsaktører som NAV, fylkeskommuner, kommuner, skoleverket, leverandører og interesseorganisasjoner.

- Under Grenseløse idrettsdager får barn, unge og voksne med funksjonsnedsettelse muligheten til å prøve ut mange ulike idretter, forteller Per-Einar Johannessen, informasjons- og fagkonsulent for idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser.

Målet med arrangementene er at deltakerne skal bli motivert til å delta i regelmessig fysisk aktivitet, gjennom de tilbudene som i dag er i idrettslag rundt i landet.

Fokus på idrettene på is
Arrangementet som gikk av stabelen i Trondheim på søndag, hadde for første gang et ensrettet fokus på isidretter som kortbane, curling og kjelkehockey.

- Klubbene som var med på arrangementet gjorde en strålende jobb - nå håper vi å få rekruttert flere av deltakerne med funksjonsnedsettelse nettopp til disse klubbene, sier Johannessen.

Synliggjør og inspirerer
- Dette er en viktig arena å synliggjøre de eksisterende tilbud som finnes i de lokale idrettslagene. Arrangementene gir oss også en unik mulighet til følge opp tilbudene tettere i form av informasjon, råd og kurs, forteller Johannessen.

- Ikke minst er det med på å skape en arena der idrettens sentrale og regional ledd treffer idrettslag med aktivitet for personer med nedsatt funksjonsevne, eller som ønsker å starte opp et tilbud til målgruppen. Dette er en av de viktigste jobben vi gjør for målgruppen, sier en engasjert Johannessen - og legger til:

- Gjennom å vise frem ulike idretter på en grenseløs idrettsdag får også fysio- og ergoterapeuter, lærere, assistenter, foreldre og medelever også informasjon om idrettsmuligheter.

Stolte arrangører: Yvette Hoel fra Olympiatoppen Midt-Norge, Venche Anita Lidahl fra JYSK Norge og Per-Einar Johannessen fra Norges idrettsforbund.

Stolt samarbeidspartner
- Som samarbeidspartner til Team Paralympics gjennom en årrekke, gjør det oss stolte over å se den idrettsgleden og mestringsfølelsen som vises på Grenseløse idrettsdager. Vi ønsker de kommende arrangementene masse lykke til og håper vi får rekruttert mange til idretten, sier Venche Anita Lidahl, Sales Coordinator JYSK Norge.

Grenseløse idrettsdager har vært arrangert siden 2013. I år arrangeres konseptet på 17 ulike steder i landet, i perioden september til november. Se oversikten over arrangementene her.