Disse skal representere Norge i Deaflympics 2017, her sammen med Idrettspresident, Tom Tvedt. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Den norske troppen til Deaflympics 2017 er klar

18.-30. juli arrangeres verdens største idrettsarrangement for hørselshemmede i Samsun, Tyrkia. Norge sender en tropp på syv utøvere som skal konkurrere i fem ulike idretter.

- Idrettsstyret gratulerer utøverne og støtteapparatet med uttaket til Deaflympics 2017. Vi gleder oss til å følge med, og ønsker dem lykke til. Det er godt å se hvordan særforbundene golf, bowling, bordtennis, sykkel og friidrett jobber med å kartlegge og følge opp utøvere med hørselshemming i sine klubber, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Lekene i Tyrkia blir de 23. sommerlekene for Deaflympics. Over 3000 utøvere skal konkurrere i 21 ulike idretter. I løpet av de fjorten dagene er det forventet 3000 tilskuere.

- Det er første gang NIF sender en så stor tropp til Deaflympics. I år har vi flere spennende utøvere og det ligger forventninger til gode resultater, forteller Linda Torége, rådgiver paraidrett i NIF.

Disse skal representere Norge

- Det er veldig stort for meg å representere Norge i verdens største idrettsarrangement for hørselshemmede - jeg skal gjøre mitt aller beste i Tyrkia, sier bordtennistalentet Jan Roger Andersson (17) fra Hardanger Bordtennisklubb.

I den norske troppen er blant annet friidrettsutøveren Trude Raad som har verdensrekorden for døve i slegge og golfspilleren Andrea Hjellegjerde som tok sølv i VM for døve i 2014.

Idrett

Sandefjord Sykkelklubb

Robert Macha

Hovedleder for troppen: Margareth Hartvedt

Utøverne er innstilt ut i fra nasjonale og internasjonale uttakskriterier av de enkelte særforbundene i samarbeid med Norges Døveidrettsutvalg (NDI). Olympiatoppen har kvalitetssikret uttaket.

Les mer om Deaflympics 2017.