Byrådssaken

I dag presenterte byrådet konkrete vurderinger og anbefalinger for en felles OL- og Paralympics-søknad til Regjeringen fra Oslo kommune og Idrettsforbundet.

Saken er nå oversendt bystyret i Oslo som grunnlag for videre behandling i bystyremøte 5. juni i år.

- Dette er en gledens dag for norsk idrett, uttaler idrettspresident Børre Rognlien.

– Etter idrettstingets beslutning i fjor har vi jobbet hele året sammen med Oslo kommune om en mulig søknad om OL/PL i 2022. Vi opplever at norsk idretts interesser er godt ivaretatt gjennom dette konseptet, sier Rognlien.

- I Oslo avvises i dag barn og ungdom som ønsker å drive med idrett grunnet anleggsmangel. Alle anleggene som vil bli bygget i forbindelse med et eventuelt OL/PL, vil bli fylt umiddelbart med enestående aktivitet. Oslo vil få sin første innendørshall for hurtigløp på skøyter. Ishockey vil oppleve et betydelig løft, og både Vålerenga og Lørenskog vil få nye flotte ishockeyhaller.

Idrettspresidenten er også meget glad for at det skal legges en ny treningshall i tilknytning til Norges idrettshøgskole og toppidrettsmiljøet på Sognsvann. Dette vil gi en positiv videreutvikling også for Olympiatoppen.
- Byrådet mener at hovedstaden – verdens vinterhovedstad - igjen bør ta på seg ansvaret for å arrangere et av verdens største idrettsarrangementer. Idretts-Norge har pekt på Oslo som den beste kandidaten til å arrangere olympiske og paralympiske leker i Norge i 2022. Vi har jobbet fram det vi mener er et vinnerkonsept. "Games in the City" i samarbeid med Lillehammer-regionen vil være til stor glede for våre innbyggere, deltagere, publikum og internasjonale gjester, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Byrådets evalueringer og anbefalinger er basert på de utredningene som er gjort det siste året; konseptutvalgsutredning, samfunnsøkonomisk analyse og den eksterne kvalitetssikringen av disse.
- Dette vil gi bystyret, Regjeringen, Stortinget og idretten et solid grunnlag for å beslutte om Norge skal være med i en internasjonal søkerprosess om OL og Paralympics, avslutter byrådslederen.