FrivilligNY2.jpg

- Dette er Norges beste skøytesliper!

I innboksen til Norges idrettsforbund renner det inn nominasjoner til Årets ildsjel fra hele landet. – Dette er ikke en overivrig forelder, men en genuint engasjert ung kvinne, skriver en av innsenderne. Søndag 30. oktober er din siste mulighet til å hylle din lokale ildsjelhelt.

Nå er det kun dager igjen før fristen for å sende sine kandidater til den mest høythengende prisen som deles ut på idrettsfesten i Hamar OL-Amfi lørdag 7. januar.

Norges idrettsforbund har plukket ut et knippe godbiter fra enkelte nominasjoner for å vise den enorme hyllesten av de tusenvis av frivillige som stiller opp på daglig basis for barn, unge og voksne i norsk idrett.

Her er noen av dem:
Denne ildsjelen har vært frivillig i 20 år. Han roses opp i skyene av sin innsender.

«Han er Norges beste skøytesliper, materialforvalter, bistår alltid med førstehjelp ved skader. Han er alltid i godt humør med sin JA-mentalitet. Hans positive holdning og gode humør er fundamentet som smitter over på alle utøverne i klubben.»

Ildsjel 47 år:
«Dette er en velfortjent takk – for alle timene, dagene og årene han har stilt opp for klubben. Det finnes knapt et arrangement hvor ikke denne mannen står i bresjen med sitt fine lynne og iherdige innsats», skriver en ung innsender på 16 år.

Kvinnelig ildsjel 45 år:
«Denne kvinnen har vokst inn i ildsjelhilmmelen»

Nominer din kandidat til årets ildsjel

Fotballildsjel:
«Uten hans innsats hadde trolig ikke fotballaget eksistert. Hans innsats gjennom fotballskoler og aldersbestemte lag gjør til at flere hundre barn og ungdom får et fritidstilbud som foreldre har råd til å la barna sine være med på.»

Her er et lite utdrag om en 24 år gammel jente som har etablert en ungdomsdrevet klubb som tilbyr snowboardaktiviteter for store og små.

«Hennes smittende humør og lidenskap har engasjert flere ungdommer til å delta i et frivillig engasjement.»

Her er en ildsjel på 34 år som reiser land og strand rundt for å følge opp sine utøvere.
«Han er genuint opptatt av at barn og ungdom skal få et best mulig tilbud innenfor det han kaller et alternativ for de som ikke passer inn i rammene til store idrettene.»

Hvem er ildsjelen i din klubb?
Hvem mener du er den mest markante ildsjelen i ditt idrettslag som fortjener den fantastiske utmerkelsen Årets ildsjel? Nå kan du nominere din kandidat! Kjenner du en ildsjel, eller kanskje flere, som utgjør en forskjell i ditt idrettslag og for lokalmiljøet? Kjenner du en person, med et brennende engasjement for barn og unge og som er en inspirasjonskilde og et forbilde for neste generasjon frivillige?
- Det har kommet inn mange gode nominasjoner og det er et stort spenn i alder på de nominerte. Det gelder meg å se at de unge ildsjelene blir lagt merke til. Nå er det siste innspurt og kun én uke igjen av nominasjonsperioden. Derfor er den klare oppfordringen at alle som kjenner en ildsjel bør nominere sin kandidat – de fortjener virkelig å bli hyllet. Send inn nominasjonene på ildsjel2017.no