olympiske ringer.jpg

Avgjørelse i IOCs Executive Board

IOCs Executive Board har i dag behandlet spørsmålet om hvorvidt russiske idrettsutøvere skal kunne delta og konkurrere under OL i Rio.

IOC åpner for at russiske utøvere skal kunne delta dersom en rekke strenge krav blir innfridd. Det blir opp til de respektive internasjonale olympiske særforbundene å gjennomføre undersøkelser av de enkelte utøverne med tanke på evt. deltakelse.

Les hele IOCs vedtak her.

- Jeg hadde forventet en entydig russisk utestengelse fra OL i Rio. Det hadde virket langt mer avskrekkende for andre nasjoner og utøvere som driver med systematisk juks innenfor idretten. Hele denne saken er dypt alvorlig for internasjonal idrett. Hvorfor har ikke flere internasjonale særforbund valgt den kompromissløse linjen til Det Internasjonale Friidrettsforbundet? Jeg forventer at de internasjonale idrettsorganisasjonene nå tar et kraftfullt oppgjør med oppfølgingen av antidopingfeltet. Det er kritisk viktig at IOC, de internasjonale særforbundene, de nasjonale olympiske komiteer og WADA nå evner å stå sammen i kampen for de rene utøverne på en troverdig måte, uttaler Idrettspresident Tom Tvedt.