Karl Filip Singdahlsen-nif-12.jpg

Anerkjent fredsambassadør på studietur hos norsk idrett

Sri Sri Ravi Shankar er en anerkjent global humanitær leder og ambassadør for fred. Denne uken var han på besøk hos Furuset IF og Norges idrettsforbund.

Shankar er fra India og står bak de FN-akkrediterte frivillige organisasjonene Art of Living Foundation og International Association for Human Values, i hele 155 land. Inderen er også grunnlegger av World Forum for etikk i næringslivet som jevnlig møtes til konferanser i Europaparlamentet og verden over. Nylig var Shankar delaktig i forhandlingene mellom den Colombianske regjeringen og geriljagruppen FARC.

Idrett, kultur og musikk

I sitt verdensomspennende fred- og forsoningsarbeid er Shankar tydelig på at idrett, kultur og musikk er internasjonale språk som går på tvers av religioner, landegrenser og hudfarge. Derfor tok han kontakt med Norges idrettsforbund i forbindelse med sitt norgesbesøk.

- Jeg har tidligere møtt Shankar og diskutert hvordan man kan bruke idretten i dette arbeidet. Han mener i likhet med oss, at idretten har stor betydning i å bygge respekt og forståelse mellom mennesker. Derfor ønsket han å besøke norsk idrett under hans besøk i Norge, forteller generalsekretær i NIF, Inge Andersen.

Studieturen hos norsk idrett ble holdt på Furuset.

Saken fortsetter under bildet.

- Furuset er på mange måter en mønsterklubb for integrering. De er drivende dyktig på allidrett og inkludering av barn og ungdom i idrettslag og skolering av unge ledere gjennom Alnaskolen. Furuset IF er også et praktisk eksempel på hvordan idretten i Norge jobber med inkludering og hvordan man bygger respekt og trygge relasjoner, fortsetter Andersen.

Forståelse og identitet

- Det var veldig gøy å møte ham. En magisk opplevelse.

Det forteller Sajandan Rutthira (20) – årets ildsjel 2016 – etter å ha tatt imot Shankar på besøk i klubblokalene Furuset Forum. Der fikk Shankar en omvisning av aktivitetene både i gym- og ishockeyhallen før idrettsforeningen delte sine erfaringer med idretten som et verktøy for inkludering.

- Du vet, for over 100 år siden var det 150 gårder på Furuset. I dag er 150 nasjonaliteter representert i bydelen. Vi har jobbet mye med forståelse og identitetsfølelse. Det føler jeg vi har lykkes med. Til tross for kulturforskjeller har vi én felles identitet - vi hører til Furuset. Og jeg er stolt av å bære logoen på brystet, forteller Rutthira.

Blant temaene som ble løftet frem var hvordan Furuset IF har lykkes med å inkludere minoritetsjenter i idrettsforeningen. Sahra Jaber holdt et flott innlegg om utviklingen av unge kvinnelige ledere og trenere i Furuset. Et arbeid Shankar tydelig var imponert over.

- Jenters rolle er utrolig viktig. Det er viktig å styrke jenters deltagelse, fortalte Shankar til forsamlingen.

Les mer om Furuset IF og Alnaskolen her.

Hadde med seg gave. Sri Sri Ravi Shankar fikk også tid til en omvisning på Ullevaal Stadion, hvor han blant annet møtte alpinlegenden Kjetil André Aamodt og Jarle Aambø fra Olympiatoppen. Foto: Geir Owe Fredheim