Glenn Johansen (42) er klar for tempo og landeveisrittet i Parlaympics i Rio.

Alt er mulig - i Paralympics!

- Det motiverer meg når noen ikke tror at jeg klarer å gjennomføre ting. Som den gangen folk sa til meg at jeg ikke ville klare å sykle Trondheim-Oslo. Nå er Glenn Johansen (42) klar for sitt 2. Paralympics!

- Jeg husker fatter´n var ekstremt skeptisk da jeg skulle sykle 54 mil fra Trondheim til Oslo. Men det er det som motiverer meg, forteller Johansen.

- Derfor dro jeg like godt i butikken og kjøpte en racersykkel før jeg i det hele tatt visste om jeg klarte å gire med høyrehånda. Året etter syklet jeg den store styrkeprøven på 17,5 timer!

Glenn Johansen er vaskekte groruddøl og SK Rye-rytter på sin hals. I 2009 satte han alle kluter til. Han ville bli toppsyklist og tok kontakt med Norges Cykleforbund.
- De ba meg satse på temposykling og sende inn tidene mine fortløpende etter de rittene jeg deltok i. Jeg ble ganske raskt tatt inn i varmen. En dag i 2010 ringte sportssjefen i Cyckleforbundet og ba meg pakke baggen. Jeg skulle debutere i VM i Canada!
- Rett før start hadde jeg 125 i puls. Jeg kom inn på 10. plass! Ikke så aller verst debut, forteller Johansen.

Siden den gang har groruddølen hatt suksess på sykkelsetet. Karrierehøydepunktet kom i VM-tempoen i 2013 hvor han tok sølv. 4. plassen i Paralympics London 2012 henger også svært høyt. I tillegg ble han nummer 3 totalt i verdenscupen i 2013.
- Jeg var 15 sekunder fra OL-bronsen.

- Det er jeg som har vunnet
Men også ett av de små turrittene i Norge trekker han fram som en av hans favoritter.
- Det er ingen hemmelighet at jeg synes det er utrolig morsomt å stå på startstreken og klare å slå funskjonsfriske. Som den gangen jeg syklet lille Tyrifjorden rundt. Jeg er ganske teknisk dårlig nedover, så jeg rykket allerede etter fire kilometer. På toppen av Sollihøgda fikk jeg en grei luke. Men det kom aldri noen bakfra. Det ble til slutt en lang tempoetappe på 64 kilometer.
- Han som tok tida trodde jeg hadde syklet feil fordi de andre kom så langt etter. Men jeg sa; det stemmer dette. Det er jeg som har vunnet, ler Glenn.

Glenn Johansen i full sving under en test på NTNU.

Paralympics i Rio
Nå står hans andre Paralympics for døren. Magefølelsen før avreise er sånn middels.
- Jeg har ikke hatt optimal oppkjøring, men jeg skal fullføre med stil. Nå skal jeg bare fokusere på de tingene jeg har øvd på i fire år – så får det bare stå til. Nivået har nærmest eksplodert. Dessuten er tempoløypa dobbelt så lang som sist gang i London, forteller Johansen som stiller i sykkelklassen C3.

14. september sykler han tempo, mens 16. september går fellesstarten av stabelen.
- Det er først og fremst tempoen jeg satser alt på, men hvis sola skinner og formen er god så kan jeg være sterk på fellesstarten. Slik jeg tolker løypa ligger det an til å bli et spurtoppgjør, sier Johansen som gleder seg enormt til å sette seg på flyet til Rio de Janeiro mandag 5. september.

Vi ønsker alle utøverne i Paralympics-troppen lykke til i Rio. #teamnorway

Les mer om den norske troppen til Paralympics

Team Norway på Facebook

Team Norway på Instagram