gronnidrett.jpg

190.000 kroner skal ut til idrettslag i Grønn idretts miljøkonkurranse

Norges idrettsforbund i samarbeid med Grønn idrett har laget en miljøhåndbok for norsk idrett og lanserer samtidig en miljøkonkurranse hvor vi lurer på hvilke idrettslag som har de beste miljøtiltakene. Hele 190.000 kroner skal ut! Frist for å være med i konkurransen er 10. november.

En jury bestående av Norges idrettsforbund, Grønn idrett, Greener Events og Sparebankstiftelsen DNB skal kåre én fylkesvinner som får hovedpremien på 20.000 kroner. I tillegg får 17 fylkesvinnere 10.000 kroner hver.

Bli med i miljøkonkurransen!

Konkurransen er et resultat av boka «Grønn Idrett» som er lansert og som kan lastes ned her.

- Målet med boka er at klubber, de som drifter ulike idrettsanlegg og arrangører av ulike arrangement og aktiviteter skal kunne ta med seg tips og læring for å trene på og kunne gjennomføre en grønnere og mer bærekraftig drift, sier Torstein Busland, anleggsrådgiver i Norges idrettsforbund.

Greener Events, en ideell stiftelse for grønnere arrangement, har tatt initiativ til prosjektet, og har i den sammenheng samarbeidet tett med Norges idrettsforbund. Sparebankstiftelsen DNB har gitt en gave på én million kroner for å få gjennomført arbeidet med håndboken, et miljøkursopplegg, samt et stipend på snaue 190.000,- til premiering av de beste miljøtiltakene.

- Håndboken skal være et praktisk og nyttig verktøy for alle typer idrettsorganisasjoner som ønsker å ta miljøhensyn. Boken inneholder eksempler på at miljøtilpasning er både er mulig og lønnsomt. Håndboken bygger på erfaringer gjort i inn og utland helt tilbake til Lillehammer OL i 1994, sier redaktør for boken og daglig leder i Greener Events, Linnéa Svensson.