Generalsekretær Karen Kvalevåg og daglig leder Michael Emery har signert en ny rammeavtale om bruk av strømmetjenester. Foto: Geir Owe Fredheim

Strømmeavtale gir nye inntektsstrømmer for idrettslag og særforbund

Norges idrettsforbund har inngått en rammeavtale med selskapet JOYMO som betyr økt synlighet og nye inntektsstrømmer for idrettslag og særforbund.

Formålet med avtalen er å skape økt synliggjøring av den enkelte idrett og engasjere flere seere/supportere, som igjen kan gi både særforbund og idrettslagene nye inntekter. Via strømming kan foreldre, besteforeldre, venner og supportere, som ikke kan være til stede på arenaen, følge kamper og turneringer, direkte eller i opptak. For hver solgte digitalbillett genereres det penger til idretten.

Sjekk ut løsningen og tegn avtale her.

- Norges idrettsforbund har fremforhandlet en prisgunstig avtale med JOYMO om brukervennlige strømmetjenester som vi håper flere klubber, idrettslag og særforbund ønsker å benytte seg av. Anvendelse av moderne teknologi, som gjør våre idrettsarrangementer tilgjengelige for flere, vil bidra til økt synlighet, rekruttering og økte inntekter til norsk idrett, sier generalsekretær, Karen Kvalevåg, i Norges idrettsforbund.

Idrettslag og særforbund genererer reklameinntekter ved bruk av JOYMOs plattform

Rammeavtalen mellom NIF og JOYMO gir idrettslag og særforbund muligheten til å installere ubemannede kameraer på sine arenaer for et rimelig beløp. Gjennom salg av enkeltbilletter, månedsbilletter og sesongkort kan særforbund og idrettslagene skaffe seg nye inntekter. Samarbeidet vil også gjøre det mulig for idrettslag og særforbund å generere reklameinntekter ved bruk av JOYMO plattform.

- Vi ser at våre idrettslag og særforbund er attraktive sponsorobjekter for næringslivet. Strømmeplattformen gir idrettens samarbeidspartnere en ny mulighet for å knytte sponsoratet tettere til aktiviteten der hvor denne utøves, ikke minst i breddeidretten. Salg av «digitale» billetter til flere idrettsarrangementer er allerede utprøvd gjennom JOYMOs løsninger, og med gledelige resultater. Potensialet for et inntektsløft i hele idrettsorganisasjonen er derfor betydelig med denne avtalen, sier Kvalevåg.

JOYMO tilbyr både livestreaming og analyse som bidrar til økt kompetanse

JOYMO har utviklet en løsning for direktestrømming, analyse, redigering og deling av filmopptak. Direktestrømming av kamper, turneringer og andre arrangementer skjer via fastmonterte kameraer på arenaene. (Saken fortsetter under bildet).

Create Livestream_612.jpg

Fast installasjon av ubemannede kamera gjør det enkelt for idrettslagene å aktivere live-sendinger av idrettsarrangement. Foto: JOYMO

Via JOYMOs plattform kan trenere og spillere se treninger og kamper – live eller i opptak. Trenerne kan tagge situasjoner, klippe ut høydepunkter og dele med spillerne. Særforbund og idrettslag eier all data. Det vil si alle opptak som gjøres med LiveCasteren.

Positive tilbakemeldinger fra idrettslag og særforbund

JOYMO har allerede inngått avtaler med flere idrettslag og særforbund, og har gode erfaringer med overføringer fra store breddearrangementer som Norway Cup og Gothia Cup i fotball, håndballturneringer, svømmestevner og andre idretter. 125 000 seere så kampene fra Gothia Cup i løpet av en uke, og idrettslag har skaffet seg inntekter på snaut 100 000 kroner gjennom salg av digitale billetter og annonser. Avtalen regulerer hvilke GDPR krav idrettslagene og særforbundene må hensynta når de strømmer.

-Vi er veldig stolte av denne nysignerte avtalen med Norges Idrettsforbund. Vi har ambisjoner om å bli en viktig plattform for idrettslagene i Norge. I samarbeid med JOYMO kan idrettslagene engasjere venner, familie og supportere gjennom livestreaming og salg av digitale billetter til sine arrangementer. Samtidig kan de tilrettelegge for bedre kontroll over personopplysninger i tråd med lovverket, sier daglig leder i JOYMO, Michael Emery