Norges idrettsforbund er i gang med et viktig digitaliseringsprosjekt for å forenkle medlemsreisen i norsk idrett. Produkteier Herleik Bollerud i NIF leder et stort team i utviklingsarbeidet og gleder seg til å tilby løsningen til alle organisasjonsledd og medlemmer i norsk idrett. Foto: Geir Owe Fredheim, NIF.
Norges idrettsforbund er i gang med et viktig digitaliseringsprosjekt for å forenkle medlemsreisen i norsk idrett. Produkteier Herleik Bollerud i NIF leder et stort team i utviklingsarbeidet og gleder seg til å tilby løsningen til alle organisasjonsledd og medlemmer i norsk idrett. Foto: Geir Owe Fredheim, NIF.

Norsk idrett får et digitalt løft i 2025

NIF Digital sparker i gang en av sine største satsninger i 2025. Målet er å gjøre hverdagen enklere for både medlemmer og idrettslag.

Norges idrettsforbund markerer nå starten på et omfattende digitaliseringsprosjekt som skal gjøre det enklere å være medlem i norsk idrett. Med støtte fra Deloitte og Molberger tar NIF grep for å forbedre brukeropplevelsen på både nettsiden og i en ny app som er under utvikling. Målet er forenklet registrering, innmelding og utmelding – og dermed en mer sømløs medlemsreise.

Store gevinster for hele idretten

– Med strenge krav til digital sikkerhet, høy belastning på support og tilbakemeldinger fra over 200 000 brukere, tar vi nå grep for å forenkle medlemsreisen, sier produkteier Herleik Bollerud i Norges idrettsforbund.

Prosjektet skal møte disse utfordringene med enklere innlogging, tryggere brukeridentifisering og en mer intuitiv løsning for medlemmene.

– Vi har allerede forenklet innlogging med engangskode, gjort brukerbekreftelsen tryggere og sørget for en mer sømløs vei fra registrering til medlemskap. Samtidig ser vi på nye og enklere løsninger for å gjøre det enda enklere å logge inn. Vi jobber også med innlogging for utenlandske brukere, forteller Bollerud.

Prosjektgruppen jobber også med å gjøre tjenesten mer mobilvennlig. Tilkobling av konto gjennom Apple og Google står også høyt på listen.

De viktigste ambisjonene for prosjektet er å forenkle og forbedre de digitale tjenestene. Det innebærer blant annet enklere innmelding. Når løsningen er på plass, skal innmelding kunne gjennomføres på under fem minutter – også gjennom andre medlemssystemer med godkjent integrasjonsavtale med NIF.

Brukerne i sentrum

Prosjektet som ledes av NIF i samarbeid med Deloitte er delt inn i tre faser. Innsikt og kartlegging ble gjennomført i 2024. Nå er prosjektteamet i full gang med utvikling og testing før den nye løsningen blir implementert til høsten.

Bollerud forteller at brukerrettet utvikling er en viktig del av prosessen. Det innebærer at UX-designere og utviklere jobber tett med medlemmer og idrettslag for å sikre at løsningene treffer medlemmenes behov.