flyktninger_april2016_612.jpg

271 idrettslag mottar 2,7 millioner kroner

Hele 271 idrettslag mottar inntil 10.000 kroner hver til tiltak rettet mot flyktninger og integrering i idrettslag. Midlene som i disse dager er på vei til alle idrettslagene er gjort mulig gjennom pengegaver fra Gjensidigestifelsen, IOC og Kulturdepartementet. Se oversikt over hvilke idrettslag som har mottatt midler!

Totalt har 477 idrettslag fra alle fylker i landet søkt om midler fra NIF flyktningfond til en verdi av 10 mill kroner.

Etter en grundig gjennomgang av alle søknader har Norges idrettsforbund gitt 165 idrettslag midler. I tillegg har Norges Fotballforbund delt ut midler til 106 fotballklubber fra fondet. Den totale summen som deles ut er 2,7 millioner kroner.

- Dette viser nok en gang at idrettslag i hele Norge bryr seg om flyktninger og integrering i idrettslag. Idrett er utvilsomt en av de beste måtene å integrere på, og det er flott å se at engasjementet for å inkludere fortsatt har høy prioritering i våre idrettslag, sier Anja Rynning Veum, utviklingssjef i Norges idrettsforbund.

- Hva tror du skyldes denne enorme interessen for å bidra?
- Flyktningefondet er ubyråkratisk, og det bidrar med det lille ekstra som skal til. Dette er et godt eksempel på hvordan man bør understøtte frivilligheten. Idrettslagene bidrar med tid og engasjement, mens de faktiske kostnadene til utstyr, ekstra baneleie og trenerressurser dekkes av fondet.

Norges idrettsforbund har tett dialog med Fotballforbundet da veldig mange av flyktningene som kommer til Norge kjenner til fotball fra før.
- Fotballforbundet har enorm kompetanse på området, og har jobbet med disse spørsmålene i flere år. Det er særlig mange fotballklubber som bidrar i dette arbeidet, sier Veum.

Viktig samfunnsaktør
Totalt 106 fotballklubber - av totalt 172 søkere - får tilskudd til aktiviteter for mindreårige flyktninger. Fotballforbundet er meget fornøyde med den store søkermassen.
- Vi er meget godt fornøyd med at nesten 40 prosent av totalt innkomne søknader er fra våre organisasjonsledd. Dette bare understreker nok en gang fotballen som en meget stor og viktig samfunnsaktør, sier seksjonsleder for samfunnsansvar i NFF, Svein-Erik Edvartsen.

Nye midler
Norges idrettsforbund har nå fått ytterligere over to millioner kroner fra UDI til fondet.
- Tidlig høst vil vi på nytt åpne for en ny søknadsrunde slik at de klubbene som trenger ekstra midler til tiltak rettet mot flyktninger og integrering kan få det, sier Anja Rynning Veum.

Se oversikt over de 165 idrettslagene som mottar midler fra NIF flyktningfond (XLS)

Se oversikt over hvilke fotballag som mottar midler.  (link til fotball.no)

Fakta om NIFs flyktningfond

Idrettsstyret åpnet flyktningfondet i september 2015. Idrettslag i Norge ble oppfordret til å søke om midler for å invitere til organisert aktivitet i idrettslag for bosatte flyktninger eller på mottak.

92 idrettslag mottok midler i første runde av søknadsprosessen. Rapporter viser at 3000 flyktninger ble aktivisert gjennom midlene. Til runde 2 søkte 477 idrettslag om midler - til en samlet verdi av 10 millioner kr.

Bidragsytere

• Idrettsstyret: 500 000,-
  • Inkludering- og Mangfoldsdirektoratet (IMDI): 200 000,-
  • Kavlifondet: 500 000,-