«Hvordan fylle mellomrommet?»

Mellomrommet er definert som tiden mellom skoleslutt og oppstart av organisert aktivitet på ettermiddag-/kveldstid.

I dette tidsrommet er det gjerne åpninger både i skolenes gymsaler og på idrettens egne anlegg. Vi vil bruke det til å skape flere arenaer for aktivitet, mestring og tilhørighet. Prosjektet vil rette seg særlig mot barn på mellomtrinnet – de som er ferdig på SFO og AKS og som gjerne kommer hjem til tomme hus. Aktivitetstilbudene vil finansieres gjennom en sentral søknadspott fra Sparebankstiftelsen DNB, med mål om offentlige bidrag på sikt.

Humankapitalen vil i hovedsak være unge mennesker som selv er disponible som aktivitetsledere i samme tid – rekruttert gjennom idrettslag og andre frivillige organisasjoner. Vi har også et håp om at pensjonister kan være med å bidra.

Prosjektet er et samarbeid mellom idrettskretsene i Vestfold og Telemark, Oslo, Innlandet og Viken. Det vil dermed ha hele det sentrale Østlandet som nedslagsfelt. Det jobbes i disse dager med å rekruttere en prosjektleder, samt en doktorgradsstipendiat fra NIH som skal følge det hele som aksjonsforsker for å kunne dokumentere hva man lykkes og mislykkes med gjennom de tre neste årene.

Til grunn for initiativet ligger en erkjennelse av at også aktivitetsfeltet er sektorisert på en måte som gjør at vi ikke lykkes i å løfte alle barn inn i en positiv mestringsspiral. Med «Mellomrommet» håper vi å tette noe av det gapet som i dag finnes mellom aktivitet i offentlig regi (skole, ungdomsklubb osv.) og det som skjer i regi av oss i frivilligheten. Målet er å fange opp og skape aktivitetsglede for enda flere barn og unge.

Øyvind Thorsen
Seniorrådgiver