IDK heading bilde.jpg

Idrettskonferansen i Nordland 2015

"Idrettskonferansen i Nordland" er idrettskretsens store utviklingshelg for alle engasjerte i i Nordlandsidretten!

Konferansen har spennende kurs og foredrag for hele idrettsfamilien. Enten du er trener, leder, utøver eller forelder er du hjertelig velkommen til årets store beguvenhet i Nordland. Konferansen foregår på Scandic Havet Hotell Bodø, helgen 25.-27. september 2015.

De fleste idrettskursene gjennomføres fredag og søndag, mens selve Hovedprogrammet går på lørdag. Hovedprogrammet har i 2015 temaet "Barneidrett + Ungdomsidrett = Toppidrett?" Hva er det som kjennetegner god barneidrett? Legger vi til rette for lek og mestring, eller er det blodig alvor? Er ungdomsidretten kun et middel for toppidrett, eller evner vi å ta vare på de som ikke ønsker å satse, men vil være med bare fordi det er gøy å drive idrett? Og hva kjennetegner egentlig de som oppnår toppen nasjonalt og internasjonalt?

Påmelding Idrettskonferansen

Påmeldingsfrist: 10. september

Nedenfor vil du finne informasjon om det som skjer under helgen. Se hvert enkelt program hva som passer for deg.

Prisen for å delta på Hovedprogrammet og idrettskursene er kr. 500,-.
Noen av programmene har egne priser. Disse finner du ved å gå inn på det aktuelle programmet nederst på denne siden.

Her finner du alle foredragene fra hovedprogrammet under Idrettskonferansen i Nordland 2015.

Espen Tønnesen - Idrettskonferansen 2015.pdf

Hermundur Sigmundsson - Idrettskonferansen 2015.pdf

Håvard Klemetsen - Idrettskonferansen 2015.pdf

LISE KLAVENESS

Lise er kjent for de fleste som ekspertkommentator i fotball på NRK, og er første foredragsholder ut på ”Idrettskonferansen i Nordland 2015”. Lise har en lang karriere som landslagsspiller og profesjonell fotballspiller bak seg. Til sammen ble det 17 år i toppen. I løpet av karrieren opplevde hun store oppturer, men også sterk motgang og sviende nederlag. Følelsen av annerledeshet fulgte henne gjennom alle årene, noe som gjør at Lise i dag engasjerer seg for de spenninger som oppstår når individualitet skal innpasses i fellesskap.

Med foredraget "Individualitet i fellesskap" deler hun reflekterte og nyanserte tanker om hva hun opplevde kjennetegner et vinnerlag.

FRANCOIS EL-SAFADI

Francois er født i Libanon, oppvokst som flyktning og kom først til Kragerø som 14-åring. På det tidspunktet var han i ferd med å havne i et dårlig miljø i Tyskland. Det samme kunne han ha gjort i Norge om han og familien ikke hadde blitt så bra integrert som de ble. Francois har opplevd den positive effekten som lokalsamfunnet og personlige relasjoner kan ha, og dette er en viktig årsak til at han har engasjert seg i integreringsdebatten. Han er spesielt opptatt av å arbeide mot urettferdighet og hjelpe de svakeste i samfunnet.

Foredraget ”Et skråblikk på norsk ungdomsidrett” handler om dagens samfunnstrender og ungdomskultur. Ungdomskulturen er i stadig endring, og tidvis er det vanskelig for ungdommene selv å forstå kulturen fullt ut. Å være ungdom er krevende, og man kan være spesielt sårbar i denne perioden. Det viktigste er å lære hvordan man tar ansvar for seg selv og de rundt seg. Foredraget gir deltagerne en realitetsorientering, og kloke råd på livets vei, og passer godt for både ungdom og voksne. I idretten har vi en spesiell utfordring med å ta vare på flere i overgangen fra barn til ungdom. Kanskje vi i løpet av foredraget får noen tips om hvordan vi kan ta vare på enda flere av våre unge utøvere. Les mer om Francois og hans bror, Marco, på http://marco.no

HERMUNDUR SIGMUNDSSON

Hermundur er professor ved psykologisk institutt på NTNU i Trondheim og leder en forskningsgruppe for læring og ferdighetsutvikling, som forsker på hvilke faktorer som har avgjørende betydning for menneskers læring og utvikling av ferdigheter i alle stadier av livet. Sigmundsson har publisert over 60 vitenskapelige artikler og vært forfatter og redaktør av 7 bøker.

I sitt foredrag “Læring og ferdighetsutvikling : Barne- og ungdomsidrett på Island” tar han oss med på en reise gjennom vårt nabolands hovedprinsipp å organisere idrett på.

ESPEN TØNNESSEN

Espen er forsker, treningslæreekspert og forfatter, og jobber i dag som fagsjef for utholdenhetsidretter i Olympiatoppen. På slutten av 00-tallet fullførte han sin doktorgradsavhandling "Hvorfor ble de beste best?" der han gjorde en studie av kvinnelige verdensenere i orientering, langrenn og distanseløp.

Tønnesen kommer til Idrettskonferansen med to viktige spørsmål i bagasjen: "Hva er optimal barneidrett?" og "Bør det være forskjell på hvordan jenter og gutter trener i puberteten for å utvikle seg optimalt?". I løpet av foredraget får du innblikk i Tønnesens tanker om hva som bør være kjernen og verdigrunnlaget i barneidretten samt en innføring i aktuell forskning som omhandler gutter og jenters utvikling i ungdomsårene. Dette er foredraget du ikke bør gå glipp av!

HÅVARD KLEMETSEN

Håvard er stolt kombinertløper, finnmarking og toppidrettsutøver fra Nord- Norge. Håvard vokste opp i Kautokeino, er nå bosatt i Tromsø, representerer Kautokeino IL og tilhører Granåsen Skiteam. I ung alder var Håvard veldig aktiv i ski og fotballmiljøet nordpå, og det var ikke lett å ta valget med hvilken idrett han skulle gå for. Valgets kvaler var kanskje nettopp grunnen til at det til slutt ble kombinert, en idrett som krever stor grad av allsidighet. Håvard har aldri angret på det og er nå som en erfaren idrettsutøver stadig på søken etter å utvikle seg, sitat; «Jeg ser klarere enn noensinne mine styrker og hvor jeg må forbedre meg. Dette er veldig motiverende, i tillegg får jeg stadig nye drømmer som jeg håper kan gå i oppfyllelse.»

Håvard har vært en del av Norges Skiforbund sine landslag siden han var 17 år gammel. Han har en merittliste bestående av blant annet mer enn 30 topp-10 plasseringer i verdenscupen, 1 OL-gull i Sotsji i 2014 og 1 VM-gull fra Oberstdorf i 2005.

(Foto: Scanpix)

KARINA ANDERSEN AAS

Karina er lederutvikler, mental trener og foredragsholder i Mind AS. Hun har bred erfaring med utvikling av ledere, team og organisasjoner og i de siste årene har hun jobbet med veiledning, mental trening, teamutvikling og ledertrening både innen næringslivet og i idretten. I tillegg foreleser hun for Norges idrettshøgskole, er coach for Norges idrettsforbund og jobber som mental trener for blant annet Ranheim Toppfotball og Kolstad Håndball herrer og det finske damelandslaget i håndball.

Hennes foredrag; “Mennesker på sitt beste” – tar for seg ledelse, motivasjon, samhandling og kommunikasjon, og penser oss inn på hva som skal til for å prestere vårt beste hver dag.

Informasjon og program kommer i august

For spørsmål, kontakt utdanningskonsulent Anette Nybø, anette.nybo@idrettsforbundet.no, 90081718

Informasjon og program kommer i august

For spørsmål, kontakt utdanningskonsulent Anette Nybø,anette.nybo@idrettsforbundet.no, 90081718

Se fjorårets program: "Aktiv inspirasjon"

Nordland idrettskrets arrangerer kurset "Tilrettelagt aktivitet for mennesker med funksjonsnedsettelse"

Påmelding

Nordland idrettskrets og FNF Nordland inviterer alle som har deltatt på "Tur- og treningskompis"-kurs til fagsamling og inspirasjon under Idrettskonferansen i Nordland. Dette er den første av to samlinger med faglig påfyll i året.

Program for helgen:

Nordland Skikrets arrangerer skikurs "Treningsleder langrenn"

Påmelding

Nordland Fotballkrets arrangerer lederkurs i klubbdrift.

Invitasjon og informasjon.

Påmelding

Norges Bandyforbund region nord arrangerer kurset "Velkommen til innebandy"

Påmelding

Denne samlingen er for unge utøvere i Nordland som følges opp av Olympiatoppen Nord-Norge.

Program kommer.

For mer informasjon kontakt Espen Lian på e-post: espen.lian@olympiatoppen.no