Frivillighet — Vi ønsker sterke idrettsråd for bedre samhandling

Frivillighet er bærebjelken i norsk idrett, og en stor ressurs for samfunnet. Idrettslag og idrettsråd koordinerer og organiserer den lokale frivilligheten. Kommunenes understøttelse av frivilligheten er viktig og har stor innflytelse på aktiviteten som skapes.

Frivilligheten bør bli enda bedre inkludert i samfunnsplanleggingen. Idrett ikke er en lovpålagt oppgave. Frivillighet Norge mener myndighetene på alle nivå må inkludere frivillige organisasjoner når de lager planer som påvirker frivillig sektor. De skriver at regulerende lovverk som plan- og bygningsloven må sikre aktiv medvirkning, slik at frivillig sektors behov blir ivaretatt i lovpålagte planprosesser.

Det er en kjensgjerning at idrettens interesser er svakt ivaretatt i plan- og bygningsloven. Det finnes heller ikke nasjonale retningslinjer som sikrer idrettens posisjon i planarbeid. Det er en utfordring for den organiserte idretten. I Viken idrettskrets etableres det nå idretts- og aktivitetsråd, som skal øke muligheten til større samvirking mellom kommunen og idretten, og øvrige deler frivilligheten.

Viken idrettskrets har påpekt at alle kommuner kan innføre selvpålagte plankrav, og at idrettsrådene må styrkes for å skape bedre samhandling. Idrettsrådets deltakelse i kommunens planprosesser bør være forankret i en samarbeidsavtale mellom kommunen og idrettsrådet. Uten et tydelig krav om koordinering internt i kommunen påvirkes rammevilkårene for idretten, noe som igjen skaper utfordringer og dårlige muligheter til å utnytte idrettens positive samfunnsbidrag.

I større kommuner er det vanlig at kommunen bidrar med finansiering av daglig leder. Å profesjonalisere idrettsrådet vil ikke minske de frivilliges rolle, men heller skape større mulighet til deltakelse, samt kontinuitet i arbeidet.

Frivilligheten er en viktig bærebjelke i samfunnet – den må styrkes.

Viktige punkter å få inn i partiprogrammene

Forenkle prosesser for frivilligheten – ha kun ett sted å søke tilskudd og rapportere på.

Etablere kontaktpunkter mellom frivilligheten og kommunen.

Fullfinansiere idrettsråd og frivillighetsråd.

Rapporter og fakta