Bedre og tryggere idrettslag

imagel45sg.png
imagegyi6.png
Forutsetningen for trygge idrettslag
Godt styresett er en forutsetning for bedre og tryggere idrettslag, med idrettskretsen i en sentral rolle. Tillitsvalgte i Vikenidretten bruker kretsens kompetanse innenfor et stort spekter av spørsmål som etablering av idrettslag, styrets rolle, mva-kompensasjon, regnskap, utstyrsordning, idrettslaget/idrettsrådet som arbeidsgiver, krav og rettigheter knyttet opp til medlemskap, kontrollutvalg, valgkomité, økonomiske misligheter, årsmøte og oppløsning av idrettslag.

I 2022 hadde Viken idrettskrets 1402 henvendelser til team lov- og organisasjon. Teamet plukker også ut og gjennomfører idrettslagsundersøkelsen, i 2022 gjaldt dette 48 idrettslag. 37 idrettslag ble tatt ut i regnskapskontroll i forbindelse med søknad om mva-kompensasjon.

I 2022 ble varslingsportalen «Mitt varsel» lansert. For å styrke kretsens interne kompetanse har vi har deltatt på kurs og møter med Norges idrettsforbund, og idrettskretsen har i 2022 blitt involvert i flere  varslingssaker enn tidligere.

Kompetanseheving hele året
Trygge og gode idrettslag handler om velfungerende klubbmiljø, god rolleforståelse og kompetanse innenfor viktige områder som aktivitet, styring og verdier. Et viktig virkemiddel for å skape bedre og tryggere idrettslag, er å bygge kompetanse rundt relevante tema.

Viken idrettskrets driver utstrakt kurs- og webinarvirksomhet innenfor alle viktige områder, og opplever god deltakelse. Idrettskretsen har gjennom året også gjennomført tre samlinger for idrettslag og -råd med ansatte, med bl.a. tema som «Mitt varsel», strømming i breddeidretten, digitalt årshjul og
kommuneindeks. I tillegg har idrettskretsen faglig fulgt opp eget kompetansenettverk med to samlinger.

Idrettskretsen ønsker å være mest mulig ute i klubb og bistå med prosesser der dette er etterspurt. Verktøyet vi bruker er NIFs klubbutviklingsmodell, og i 2022 har vi bistått 36 idrettslag med ulike utfordringer. Vi legger også stor vekt på samarbeid internt i administrasjonen teamene imellom, for å kunne
gi klubbene et bredt tilbud av tjenester.

Nytt i 2022 er tilbudet idrettskretsen har gitt alle videregående skoler med idrettsfag om det nye kurset Barneidrettstreneren. 18 skoler har valgt å legge dette inn i undervisningen, og alle har fått innføring/oppdatering i kursinnholdet. Idrettskretsen legger inn kursene i «Idrettskurs», elevene melder seg på via Min Idrett og kretsen godkjenner ved skoleslutt de elevene som lærerne vurderer som gjennomført. Elevene får kurset på sin Idretts-
CV og henter selv ut kursbeviset i Min Idrett.

Tiltak som bidrar til inkludering
Et viktig virkemiddel for å etablere gode og trygge idrettslag er ordningen inkludering i idrettslag. Dette handler om å bry seg om mangfold, og ha et ønske om at alle skal få delta i aktiviteten.

Viken idrettskrets mottok kr 3 250 000 gjennom Kultur- og likestillingsdepartementets inkluderingsordning, som sluses videre til mottakere i kommuner med inkluderingsutfordringer og delvis til dekning av
administrasjon i ordningen. Midlene prioriteres til idrettslag i kommuner som statistisk sett har flest antall barn og unge i lavinntektsfamilier og
førstegenerasjons innvandrere.

Idrettskretsen har ansvaret for å etablere og forvalte en forsvarlig fordelingsordning til idrettslag med tiltak som motvirker økonomiske og kulturelle barrierer og/eller inkludering av nye grupper inn i lagenes ordinære aktivitetstilbud. Det gjelder kommunene Lillestrøm, Lørenskog, Ullensaker, Nordre Follo, Bærum, Asker, Moss, Indre Østfold, Halden og Ringerike. I tillegg til denne ordningen mottar idrettsrådene i Drammen, Sarpsborg og
Fredrikstad egne midler til inkludering i idrettslag.

Som en del av inkludering i idrettslag har idrettskretsen og Viken fylkeskommune etablert et samarbeid med NAV Viken øst og NAV Viken vest.

Et av målene med samarbeidet er å etablere ordninger for at alle barn og deres familier skal gis mulighet til å delta på fritidsaktivitet, uavhengig av kultur og økonomisk status. Partene har hatt jevnlige møter i 2022 også
med 14 av de kommunene som fikk tildelt Kultur- og likestillingsdepartementets inkluderingsmidler via idrettskretsen.

Idretten bidrar når lokalsamfunnet etterspør det, noe vi tydelig så etter krigsutbruddet i Ukraina. Sammen med annen frivillighet i Viken fikk vi støtte fra Viken fylkeskommune til utarbeidelse av nettside og informasjonsvideo
på ukrainsk, med informasjon om fritidstilbud i Viken.

Videre administrerte og godkjente idrettskretsen søknader fra Vikenidretten om sentrale prosjektmidler for tilrettelegging for flyktningene.

Viken deltok på oppstartsmøte for et nordisk prosjekt for å tilrettelegge for nye flyktninger fra Ukraina. Prosjektet ledes av ISCA.

Samarbeid som gir like muligheter for alle
En viktig oppgave for idrettskretsen er tilrettelegging for like muligheter for alle. Å veilede idrettslagene i mottak og tilrettelegging av parautøvere er ett virkemiddel for å nå dette målet. Dette har vi i 2022 gjort gjennom klubbesøk, informasjon på samlinger og kurs samt ulike støtteordninger. Gruppen parautøvere er sammensatt, men et kjennetegn er at potensielle deltakere ofte er vanskelig å nå frem til. I tillegg til veiledning i idrettslag har
derfor kretsen et tett samarbeid med skoler, kommunal- og fylkeskommunal forvaltning, NAV og institusjoner som Sunnaas Sykehus og Beitostølen Helsesportsenter.

Med og for ungdom
Viken idrettskrets heier på de unge og ønsker at idrettslag skal ha tilbud med og for ungdom. Vi prioriterer idrettslag som tar kontakt og ønsker å styrke klubbens ungdomsmiljø.

Videre tilbyr vi lederkurs for ungdom, temakvelder tilpasset unge, råd og veiledning om etablering av ungdomstiltak i klubb. Tilbudet markedsføres ikke, men alle som har henvendt seg og søkt, har fått tildelt midler til
tiltak.

Ungdomsutvalget i idrettskretsen har i løpet av året bygget nettverk, markedsført utvalget, deltatt i debatter, representert unge i Viken på
samlinger og arrangert Ungdomskonferansen. I etterkant av konferansen arrangerte idrettskretsen et webinar om etablering av ungdomsutvalg i klubb.

20 år med idrettsleir på Hurdal
I august var det duket for åpning av den årlige Hurdalsleiren for barn og ungdom med tilretteleggingsbehov på syns- og mestringssenteret til Blindeforbundet ved Hurdalssjøen. Idrettskretsen (tidl. Akershus idrettskrets) har arrangert leiren uavbrutt i to tiår. Dette ble feiret med god representasjon fra idrettskretsen, taler og utdeling av blomster. Som del av 20 årsmarkeringen ble også idrettskretsens “Gullvaffel” delt ut til ære for tidligere kollega, Vigdis Mørdre. Hun var sentral i etableringen av leiren sammen med Tove-Britt Henriksen i 2002.

Vigdis var med å arrangere helt frem til hun gikk av med pensjon i 2020. Selv under den verste corona-nedstengningen i 2020 og 2021 var forholdene og rutinene så godt tilrettelagt at leiren lot seg gjennomføre. Mye av æren faller på leirleder, Jørgen Støttum som også har vært med helt fra starten.
imagexrpef.png
Leirleder Jørgen Støttum mottar Gullvaffelprisen på vegne av avdøde Vigdis Mørdre fra styremedlem i Viken idrettskrets Anita Hokholt Engh.