Årets Ildsjel 2017 Håkon Gisholt (Foto: Oslo kommune/Sturlason)

Årets Ildsjel 2017

Håkon Gisholt (53) fra spkl Vidar ble i Oslo rådhus onsdag 3. mai hedret som årets ildsjel i Oslo. Han får prisen for sitt arbeid for idrett for mennesker med funksjonsnedsettelser.

Ildsjelprisen er osloidrettens fremste årlige hederspris til tillitsvalgte. Håkon Gisholt er en ildjsel som ikke lar egne eller andres spesielle utfordringer stå i veien for den daglige dosen med idrettsglede.

Håkon har gjennom et mangeårig engasjement i egen klubb og i Ridderrennet arbeidet for atFoto: Oslo kommune/Sturlason mennesker med funksjonsnedsettelser skal kunne drive idrett som alle andre. Han har vært den fremste pådriver for at det nå er egne klasser for funksjonshemmede i både Oslo Maraton og Holmenkollstafetten.

Håkon er også aktiv utenfor styrerommet, og hver onsdag leder Håkon trening for handicaputøvere på Bislett – Funkis. Funkis er en åpen trening for utøvere med ulike funksjonshemninger, og tilbudet inkluderer stadig flere. Det er tilstrømning til dette tilbudet fra både Oslo og større deler av Østlandet.

SK Vidar omtaler Håkon som en ressursperson, frontfigur, farsfigur og motivator. Håkon bruker all sin tid på at personer som har et handikap og ikke tror at idretten er tilgjengelig for dem, skal få oppleve idrettsgleden på nytt. Og det er den idrettsgleden som er hans største drivkraft og motivasjon for det arbeidet han gjør.

Oslo Idrettskrets vektlegger i tildelingen at Håkon er en ildsjel i ordets rette forstand. En idrettsmann som setter andre foran seg selv - og en idrettsleder som gjør alt det han gjør uten noen annen form for honorering enn gleden av å skape idrettsglede.

Se bilder fra prissermonien her.

Les mer om jubileumsmarkeringen/prissermonien.