Årets IL2017.jpg

Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb - årets idrettslag i Oslo

Prisen til årets idrettslag 2017 ble tildelt Norsk Judo og Jiu-jitsu Klubb under den årlige prisseremonien i Oslo rådhus 3.mai. Direktør i bymiljøetaten, Gerd Robsahm Kjørven, delte ut prisen på vegne av Oslo kommune.

Norsk Judo og Jiu-jitsuklubb ble stiftet i 1960 som Norges første judoklubb. Klubben hadde fra begynnelsen sitt tilholdssted i kjelleren på Bislet bad, og flyttet flere ganger før den på slutten av 70-tallet flyttet til Haugerud skole – hvor klubben fortsatt holder til.

I dag er Norsk Judo og Jiu-jitsuklubb Norges største judoklubb med omkring 450 medlemmer. NJJK har utøvere med bakgrunn fra over 35 land, og selv om hovedtyngden av medlemsmassen er fra nærområdet på Haugerud har klubben medlemmer fra hele byen.

Begrunnelsen for tildelingen er at Norsk Judo og Jiu-jitsuklubb tilbyr livslang idrettsdeltagelse og har med gode verdier laget et fellesskap hvor folk trives. Klubben har et stort fokus på inkludering, og vil at medlemmene skal se på klubben som sin andre familie.

Klubben er også opptatt av kvalitet i det sportslige tilbudet. Uansett nivå skal medlemmene tilbys treninger av høy kvalitet, og klubben har stort fokus på trenerutdanning. Klubben er den mestvinnende klubben i NM sammenheng. Klubben har også hatt to deltakere i de olympiske leker.

Norsk Judo og Jiu-jitsuklubb er opptatt av sin rolle som samfunnsbygger. Det samarbeides godt med andre idrettslag i området – og klubben er ferd med å utvide samarbeidet med skolene i nærområdet med målsetting om å kunne gi tilbud til flere. Klubben har også en sterk posisjon nasjonalt, og bidrar til utvikling av idretten i Norge.

Samlet sett fremstår Norsk Judo og Jiu-jitsuklubb som en mønsterklubb. Sterke verdier, god drift og en solid posisjon både nasjonalt og i eget nærområde gjør klubben til en verdig vinner av prisen som årets idrettslag i Oslo i 2017.

Mer om klubben finner finner dere på klubbens hjemmside: http://www.njjk.no/

Bilder fra hele prissermonien i Oslo rådhus finner dere her.

Les mer om jubileumsmarkeringen/prissermonien.