- Dra i samme retning! Fra årets basketsommer. Foto: Ammerud Basket

- Ta vare på leken!

Idretten er tilbake! Hverdagen er her og vi jubler over all idrettsaktivitet rundt om i byen vår. Etter pandemien er behovet for idrettens tilbud større enn noen gang, og vi får mange rapporter om barn og unge som nærmest står i kø for å delta. Nå må vi ta vare på dem alle.

Vi har lagt bak oss en sommer som har vært proppfull av aktivitet over hele byen. Titusener har deltatt i lekbetonte idrettsaktiviteter, mange har prøvd noe nytt og bare hatt det gøy. Forhåpentligvis har alle hatt gode opplevelser, mestret noe nytt og fått nye venner. Bedre utgangspunkt finnes ikke.

Mange er nå ivrige etter å spille kamper og delta i konkurranser. Det er både naturlig og flott, men det utfordrer også alle idrettslag til å dempe jaget etter prestasjoner og resultat. Det er enda viktigere enn før å påse at idrettslaget er en sosial og trygg arena som legger til rette for mestring og idrettsglede. For alle.

Min oppfordring er å fokusere på at barn og unge opplever en idrettshøst som gir enda større motivasjon til å delta enn i dag. Hva kan du bidra med for at barn og unge blomstrer i ditt idrettslag?

Vekst i barne- og ungdomsidretten

I mange særidretter og idrettslag ser vi vekst i barne- og ungdomsidretten til tross for halvannet år med pandemi. Det jobbes fantastisk godt rundt om i byen vår. Frafallet bekymrer egentlig ikke. Etterspørselen er stor. For idrettslagene handler det om å gi de tilbudene barn og unge vil delta i, og foreldrene har råd til å betale for.

Det er ikke bare en forventning – men et krav – at idrettslagene ivaretar
likebehandling mellom jenter og gutter, legger til rette for livslang deltagelse i idretten og praktiserer nulltoleranse for enhver form for diskriminering og trakassering. Jeg minner om at dette i år var en forutsetning for å motta økonomisk støtte fra Oslo kommune via Oslo Idrettskrets.

#tilbaketilidretten

Norsk idrett gjennomfører i september kampanjen #tilbaketilidretten for å markere gjenåpningen av idretten. Hvis ditt idrettslag trenger råd og tips til rekruttering, veiledning for arrangement eller maler for kampanjemateriell så finnes masse å ta av her.

Pandemien er ikke over

Smittetallene er fortsatt relativt lave, og vi håper helsemyndighetene får rett i at dette går bra. Men det skjer fortsatt smitteutbrudd. Også i idretten. Ta vare på din egen treningsgruppe ved å påse at smittevernregler fortsatt følges!