Stange Sportsklubb er en av dem som har benyttet seg av Bruk Hue for å motvirke utenforskap og mobbing. Foto: Telenor

Felles kamp mot nettmobbing

Med antimobbeverktøyet Bruk Hue har mange idrettslag fått hjelp. Gjennomfør Bruk Hue i ditt idrettslag og få sjansen til å vinne 25 000 kroner.

Telenor og Norges idrettsforbund jobber sammen for å forebygge og håndtere utfordringer knyttet til nettmobbing, nettvett og utenforskap. Telenor har i samarbeid med Røde Kors utviklet undervisningsverktøyet Bruk Hue, og mange idrettslag har fått hjelp. Stange Sportsklubb er en av dem som har tatt i bruk verktøyet.

– Det som skjer i sosiale medier eller foran gaming-skjermen, er vanskelig for oss trenere å fange opp. Bruk Hue ga oss mulighet til å diskutere og reflektere rundt hva som skjer både på og utenfor banen, sier Magne Brun.

Han er tenåringspappa, lærer på videregående og fotballtrener for et guttelag på Stange.

I sommer vant fotballlaget Bruk Hue-prisen, som er en trekning blant alle som gjennomfører Bruk Hue. 25 000 kroner i klubbkassa er penger som kommer svært godt med i en ellers dugnadsfinansiert idrett.

Nå kan også ditt idrettslag gjennomføre Bruk Hue, og få sjansen til å vinne 25.000 kroner. Registrer deg her.

Spillefilm engasjerer

– Vi startet med å se filmen, før vi hadde en samtale om innholdet i den. Jeg opplevde at guttene åpnet seg og engasjerte seg i temaet, sier Brun.

Filmen Brun refererer til, er en halvtimes spillefilm produsert for Bruk Hue i regi av Telenor og Røde Kors.

Brun mener at trenerteamets innsats for å motvirke utenforskap og mobbing er avgjørende for at et lag holder sammen. Å motvirke utenforskap og mobbing kan være avgjørende for at barn og unge vil fortsette i idretten.

Magne Brun er fotballtrener for et guttelag i Stange Sportsklubb. Foto: Telenor

Om Bruk Hue

Antimobbeverktøyet Bruk Hue er enkelt og gratis å bruke, det gir lærere, foreldre og folk i frivilligheten en mulighet til å prate med barna om utenforskap og mobbing.

Her kan du lese mer om idrettens arbeid mot mobbing og utenforskap