Påmelding

Det er to måter å melde personer på kurs, enten inne i selve Kursgjennomføringen eller via personkortet

1)

Deltagerpåmelding i Kursgjennomføringen

Etter å ha søkt frem en kursgjennomføring, eller du har opprettet en kursgjennomføring, kommer du til dette skjermbildet.

Søk person

For å gjøre en deltakerpåmelding, klikk først på pluss-tegnet på venstre side av skjermen, "Kurspåmelding". Du starter nå en veiviser (wizard) for påmelding.

For å melde på en person, må den først søkes opp.

NB: Med mindre du ikke har funksjonen Opplæringsansvarlig i idrettskrets eller særforbund, har du kun tilgang til å søke blant personer i ditt eget og underliggende organisasjonsledd.

Her kan du søke etter personer med følgende kriterier, for- og etternavn, mobilnummer, e-post og fødselsdato (født etter- og før-dato). Du kan også sette en hake i kryssboksen "Søk i deler av navnet".
Denne haken er satt på som standard og foretar et delsøk. Det vil si at dersom du søker etter fornavn "Do" og etternavn "Duck", vil du få treff i både Doffen, Donald og Dolly Duck.

Dersom du klikker vekk haken, vil du få mer eksakt treff på navn.
Et søketips er da å benytte seg av %-tegn for å utvide søket.

Fjern haken og søk etter Fornavn: "Do%" Etternavn: "Duck":
Gir alle som har fornavn som inneholder "Do-et-eller-annet" og eksakt treff på etternavn "Duck".

Fjern haken og søk etter Fornavn:"Donald" Etternavn:"D%":
Vil gi eksakt treff på fornavn «Donald» og alle etternavn som inneholder «D_et_eller_annet». (Eks vil gi treff på Donald Davidsen)

Deretter trykk enter eller klikk på «Søk».

Dersom du etter å ha forsøkt flere varianter for søk og ikke får treff på person, kan det være to årsaker:

Enten så finnes ikke personen i ditt organisasjonsledd eller så har ikke personen tilstrekkelige funksjoner i idretten til å bli meldt på et kurs.

Kryss av i boksen for hver av de personene du vil melde på. Om du skal melde på flere personer som har ulike navn, f. eks. Kristin Hansen og Per Jensen, så søker du frem den ene først, krysser av for personen. Gå tilbake med "Forrige"-knappen og foreta ett nytt søk, kryss av for den også. De du allerede har krysset av for, vil ikke forsvinne når du søker på nytt.

Klikk "Neste" nede i høyre hjørne.

Velg org.ledd. personen(e) skal representere

Neste side skal du velge hvilket org.ledd. deltakeren(e) representerer. Skriv inn de første bokstavene i org.leddet i søkefeltet, et autosøk vil starte. Når resultatene kommer opp i listen velger du org.ledd.

Merk: Dersom du har valgt flere deltagere, vil alle representere samme org.ledd.

Se gjennom og "Meld på"

Klikk "Meld på" og "Ferdig".

Du blir nå sendt tilbake til Kursgjennomføringen, og de personer du har meldt på vises i deltakerlisten.

2)

Meld på person direkte
Søk frem person fra toppmenyen "Søk" (krever at du har riktig tilgangsnivå).

Velg personen, klikk på ikonet med plusstegn ("Kurspåmelding").

Søk frem det kurset du ønsker å melde personen på.

I neste skjermbilde velger du klubbrepresentasjon. Personen behøver ikke ha tilknytning til det org.leddet du velger.

Klikk "Meld på" og "Ferdig". Personen er nå meldt på dette kurset, og du returnerer til personkortet. Dersom du ønsker å se Kursgjennomføringen og deltakere, må du søke frem denne fra "Mine kurs".

Fikk du svar på det du lurte på?