Aktivitet — En aktiv befolkning er en samfunnsgevinst

Kommunene er viktige samarbeidspartnere for at idretten skal kunne inkludere flere i aktivitet, og for at idretten skal kunne bidra til kommunens arbeid på spesielle områder. Aktivitet er viktig for den enkelte, men kan også løse utfordringer på andre områder i kommunen.

God helse skapes andre steder enn i helsesektoren. Idretten ønsker et mangfoldig idrettstilbud, hvor alle kan finne en aktivitet hele livet. KS rapport for 2022 Der folk bor (s.  37), viser at innbyggerne mener at det å drive med idrett er blitt noe redusert. Ved å legge til rette for idrettsaktivitet bidrar idrettslagene til et mer fysisk aktivt samfunn. Dette skaper betydelige helsegevinster. Alle anslag for hvilken samfunnsgevinst økt fysisk aktivitet utgjør er sannsynligvis moderate.

Det er viktig for aktivitetsnivået i befolkningen at kommunen tilrettelegger for personer med funksjonsnedsettelser, som transport, BPA, ledsager, tegnspråktolk og støtteordninger, og bistår med informasjon om paraidretten.

«En norsk undersøkelse viser at i aldersgruppen 30–39 år har 15 % av befolkingen et aktivitetsnivå som gjør at de oppfyller anbefalingene for fysisk aktivitet. Hvis 30 000 personer i trettiårene øker sitt fysiske aktivitetsnivå, hvor halvparten øker fra inaktiv til delvis aktiv og halvparten øker fra delvis aktiv til aktiv vil det tilsvare en årlig potensiell velferdsgevinst på 2400 (1200+1200) kvalitetsjusterte leveår. En verdisetting av 2400 kvalitetsjusterte leveår tilsvarer 1,4 milliarder kroner per år.»  (Kilde: Helsedirektoratet)

Organisert idrett skaper tilleggsverdier som inkludering, tilhørighet, demokrati og økt tillit mellom mennesker. Dette bidrar til utvikling av gode lokalsamfunn og gode oppvekstsvilkår, og reduserer barrierer mot utenforskap. Forsker Ørnulf Seippel mener at «Selv demokratiet kan bli bedre om idretten fungerer bra.»

Ifølge SSBs satellittregnskap for frivillighet er verdien av frivilligheten i Vikenidretten 3,9 milliarder (2020). Verdien av frivillighetene i respektive kommune finner du her.

Befolkningsvekst og forskjeller i helse er en utfordring for Viken. Samhandling og flere ressurser vil kunne være en del av løsningen. Idrettens viktigste samfunnsbidrag er kjernevirksomheten, og klare å etablere en forståelse og interesse for livslang fysisk aktivitet.

Forskning har avdekket seks tilnærminger som samlet påvirker fysisk aktivitet i positiv retning:

1. Sosial markedsføring via lokale medier
  2. Andre kommunikasjonsstrategier
  3. Rådgivning og fysisk aktivitet på resept
  4. Involvere kommunen og lokale frivillige organisasjoner
  5. Involver skoler, arbeidsplasser, boliger for eldre osv.
  6. Endringer i det fysisk og sosiale miljøet

Idrettskretsens tiltak «Aktive Lokalsamfunn» involverer hele eller deler av tilnærmingene 1, 2, 4 og 5.

Flere må få mulighet til å delta i aktivitet.

Viktige punkter å få inn i partiprogrammene

Økonomiske barrierer skal ikke være en hindring for å få et aktivt liv.

Stimulere til flere utlåns- og bytteordninger av utstyr.

Én time fysisk aktivitet i skolen.

Rapporter og faktagrunnlag