En mann som løper

Aktiv på Dagtid er reddet!

Politikerne i Sarpsborg har bevart finansieringen til Aktiv på dagtid. Idrettskretsen har etter samtaler med dem klart å skape en forståelse for den betydningsfulle rollen idretten spiller i å fremme folkehelsen.

I kommunedirektørens budsjettforslag for 2025 var Aktiv på dagtid utelatt. Dette vakte bekymring både blant deltakerne og idrettskretsen, men nå kan det pustes lettet ut.

Andre Hansen, prosjektleder for Aktiv på dagtid, uttrykker tilfredshet over at Aktiv på dagtid er reddet og sier: "Det er viktig at det finnes gode og rimelige alternativer til treningsstudioer. Aktiv på dagtid fungerer både som en sosial møteplass og en treningsarena. Med Aktiv på dagtid blir Sarpsborg et litt bedre sted å bo."

Investering – ikke kostnad
Hilde Stokke, leder av idrettskretsens folkehelseutvalg, uttrykker lettelse og sier: "Det har vært viktig for oss å få politikerne til å innse at Aktiv på dagtid ikke er en kostnad, men en investering. Folks dårlige helse er kostnaden, og dette tiltaket bidrar til å minske den."

Mellom 2019 og 2022 har mellom 300 og 400 deltakere vært en del av Aktiv på dagtid i Sarpsborg. Tiltaket fremmer fysisk aktivitet, sosial inkludering og mentalt velvære, og det har vært et kostnadseffektivt tilskudd for å bedre folkehelsen.

LES OGSÅ Vi er enige – Aktiv på dagtid er ikke kultur!

Store helsekostnader for kommunen
Sarpsborgs innbyggere mottar helse- og omsorgstjenester i større grad enn landsgjennomsnittet. I 2022 mottok 8,6 % av innbyggerne i Sarpsborg en eller flere helse- og omsorgstjenester, sammenlignet med et landsgjennomsnitt på 7,1 %. Disse utfordringene understreker behovet for effektive folkehelsetiltak.

Det kan en også lese fra årets folkehelseprofilener fra Folkehelseinstituttet (FHI). De viser at Sarpsborg kommune har en betydelig dårligere helse, blant annet innenfor hjerte- og karsykdommer.

Viken idrettskrets mener at samfunnet vil bli mer fysisk aktivt med tiltak som Aktiv på dagtid. Idrettskretsen jobber med flere initiativer for å bidra til dette, inkludert Aktive lokalsamfunn, Idretts- og aktivitetsråd og Aktiv på dagtid.