Hederspriser-2018.gif

Hederspriser på kretstinget

Torgny Hasås, Käthe Bleken, Ingar Lae og Nils Johan Waldenstrøm mottok hederspriser på kretstinget 11.juni. Simen Hegstad Krüger og Stig-André Berge mottok idrettskretsens innsatspris.

Oslo Idrettskrets' hederspris tildeles enkeltpersoner eller/og organisasjoner for særlig fortjenestefulle administrativ virksomhet til beste for idretten i Oslo.

• Torgny Hasås - 63 år fra Grüner IL. Han var leder for juniorfotballen og nestleder i Grüner fotball fra 1996 til 2005. I 2014 kom han inn igjen i styret i Grüner fotball. Torgny ble leder for Grüner AIL i 2017 etter en lengre periode som nestleder. Torgny er også er en aktiv deltager i idrettsdemokratiet utover egen klubb. Han har vært leder av ISU Grünerløkka siden opprettelsen av ISU med unntak av et par år rundt 2008, og er en aktiv deltager på osloidrettens ulik møtesteder. Engasjementet for barn og unge og deres mulighet for å drive idrett i eget nærmiljø er svært sterkt.

• Käthe Bleken - 62 år og representerer Manglerud Star Fotball. Hun har siden tidlig 90-tall vært innom alt av tillitsverv i klubben, både i styrerommet og ute på banen. Hun var leder i klubben i perioden 2014-17 og leder av Manglerud Star (allianseidrettslaget) fra 2014 til 2017. Käthe engasjerte seg sterkt i opprydningen i klubben etter perioden 2008 – 2011 hvor driften av idrettslaget og anlegget var truet. Det har gitt søvnløse netter og tatt mye energi, men mye takket være Kathes innsats er klubben i dag i en langt bedre situasjon. Lokalt er Käthe mest kjent for sitt engasjement ute på idrettsfeltet, nærmest som en «mor nummer 2» for mange av gutta, selv de som har sluttet å spille fotball.

• Ingar Lae - 75 år og representerer Oslo Skøiteklub og Njård. Ingar startet sin idrettslige tillitsmannskarriere med sentrale verv i Norges bandyforbund fra 1978 til 1981. Fra 1984 til 2005 ledet han bandygruppa i Njård. Han har også hatt tillitsverv i Frigg og i det internasjonale bandyforbundet. Fra 2009 har kunstløp vært hovedfokus da han gikk inn som styremedlem og siden nestleder i Akershus og Oslo Skøytekrets. Fra 2016 har han ledet Oslo Skøiteklubb. Ingar har vært styremedlem i Oslo Idrettskrets siden 2009 og frem til i dag.

• Nils Johan Waldenstrøm - 54 år fra SK Vidar. I egen klubb har han etter en periode som ansatt daglig leder hatt ulike styreverv fra 1998 og frem til 2013. Nils Johan er fortsatt engasjert i klubbens arbeid, særlig gjennom klubbens arrangement. Nils Johan har også over flere år vært engasjert i styret i Oslo Friidrettskrets hvor han var leder i perioden 2002 – 2006. Nils Johan kom inn i styret i OIK i 2009 og vært nestleder fra 2016. Han har gjort en fremragende innsats frem til i dag og har på vegne av idrettskretsen representert i NIFs anleggsutvalg og vært styremedlem og styreleder i Oslo Idrettshaller AS.

Oslo Idrettskrets' innsatspris tildeles enkeltpersoner eller/og organisasjoner for særlig fortjenestefulle prestasjoner innen idretten. I år ble innsatsprisen tildelt to utøvere som er et forbilde for mange, både andre toppidrettsutøvere og for barn og unge i egen idrett og i eget nærmiljø

• Simen Hegstad Krüger - representerer Lyn Ski, klubben han også har vokst opp i. Simen fikk sitt store gjennombrudd internasjonalt i sesongen 2017/2018 med OL-gull på 30 km skiathlon og OL-gull på stafetten. Simen debuterte i verdenscupen tilbake i 2013, og tok sin første verdenscupseier i Toblach i desember 2017.

• Stig-André Berge - Representerer Oslo Bryteklubb. Stig-André er oppvokst i Groruddalen og startet med bryting i svært ung alder. Det store gjennombruddet kom som 23-åring da han tok sølv i EM. I VM i 2014 fikk han bronse. I OL i Rio i 2016 vant han bronsemedalje. En medalje som rørte oss alle. Senest i mai i år tok han sølv i EM.