Oslo Idrettskrets, NIF, NFF og flere gikk sammen med Raballder også i 2016. I år vil vi bli flere.

Gå sammen med idretten i Pride Parade

Osloidretten deltar lørdag 1.juli i paraden under Oslo Pride sammen med idrettslaget Raballder. Raballders aktiviteter er særlig rettet mot homofile og lesbiske, og håndballaget deres ble landskjent for ti år siden gjennom fjernsynsserien med samme navn på TV2.

«Vi inviterer alle som vil fra idretten til å bli med oss i paraden og vise sin støtte til idrettsglede for alle -  uavhengig av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk», sier generalsekretær i Oslo Idrettskrets, Magne Brekke.

I tillegg til Oslo Idrettskrets, deltar også Norges fotballforbund, idrettsforbundet, Vålerenga, Kampsportforbundet og Judoforbundet – og det er plass til mange flere.

Paraden begynner lørdag 1. juli kl. 13 fra Grønland ved Politihuset / Grønland Kirke. Oppstilling fra kl. 12.  Paraden varer i 1,5 – 2,5 timer. I 2016 samlet Paraden 30.000 deltagere og 200.000 tilskuere.

Hvorfor deltar vi i en «homoparade»?

«Idrettsglede for alle» er norsk idretts visjon. Denne visjonen krever at idretten er like inkluderende for lesbiske, homofile og bifile som for heterofile, at den er like inkluderende for transpersoner som for cispersoner. Det er dessverre ikke norsk idrett i dag, sier Magne Brekke.

En undersøkelse fra 2013 viser at både lesbiske, homofile og bifile er underrepresentert i idrettslagene sammenlignet med heterofile, på tross av at lesbiske, homofile og bifile er minst like fysisk aktive og interessert i mosjon/trening/sport/friluftsliv. I følge undersøkelsen var bare 8,3 % av homofile menn medlemmer i et idrettslag, sammenlignet med 24,8 % av heterofile menn. Blant lesbiske kvinner var 13,7 % medlemmer i et idrettslag sammenlignet med 17,4 % av heterofile kvinner. I tillegg vet vi at mange transpersoner opplever idretten som utrygg og utilnærmelig.

Norsk idrett har arbeidet aktivt med dette temaet siden 2007, først gjennom prosjektet «Med idretten mot homohets» 2007 – 2010, og siden som del av ordinær drift. I 2011 sendte Idrettsforbundet ut magasinet «Med idretten mot homohets» ut til alle landets 12.000 idrettslag.

Annet idrettsrelevant i Oslo Pride

Oslo Pride er en festival som varer fra fredag 23. juni til søndag 2. juli, og det er flere idrettsrelevante arrangement:

• Stabæk Fotball arrangerer søndag 25. juni, sammen med FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, en åpen debatt på Pride House (Bokhandelen Eldorado) kl. 15-16. Etter debatten arrangerer de Stabæk Pride i samband med Eliteseriekamp på Nadderud stadion.
  • Norges Fotballforbund arrangerer mandag 26. juni, sammen med nederlandske John Blankenstein Foundation, et åpent møte på Pride House (Eldorado bokhandel) kl. 18-19
  • I tillegg har Fotballforbundet markeringer på alle arenaer i 14. runde av Eliteserien (herrer) og 11. runde av Toppserien (kvinner).

Tiltak i ditt idrettslag?

Ønsker du eller din klubb å ta opp temaet homohets / seksuell orientering / kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, kan du kontakte Oslo Idrettskrets, oslo@idrettsforbundet.no, og få informasjon om innspill, ressurser og foredragsholdere.