En glad delegasjon fra Oslo på Idrettsgalla, f.v: nestleder Frode Jacobsen, Samira B Naeem, Adnan Naeem, styreleder Marcela Montserrat Fonseca Bustos og generalsekretær Magne Brekke.

Adnan Naeem årets ildsjel i Oslo og Norge

Stående applaus fra et fullsatt Trondheim Spektrum da Adnan Naeem fra Romsås IL ble utropt til årets ildsjel under Idrettsgallaen 2024.

NRKs kommentator sa det slik: «I kveld feirer vi alle 650 medlemmene i Romsås Idrettslag, alle på Oslo Øst, egentlig alle som driver med klubbidrett i Norge, og alle feirer deg, Adnan Naeem. For ditt engasjement, imponerende gjennomføringsevne og brennende entusiasme. Og ikke minst for å være mye mer enn bare en trener for veldig mange»

Et viktig og godt forbilde

Kriteriet for å bli nominert som ildsjel er at man har «gjort en solid frivillig, uegennyttig innsats i idretten utover det man kan forvente». Det var aldri noen tvil om at Adnan måtte få full score på dette kriteriet.

På Romsås fyller Adnan en rolle som er mye større enn idretten selv. Ungdommene på Romsås forteller at Naeem er mer enn en trener, han bryr seg også om deres mentale helse og velvære. Han motiverer og er oppmerksom, og er en person de alltid kan komme til for å slå av en prat.

I sin takketale på idrettsgallaen sa Adnan det slik: – Jeg fikk et godt tips en gang om å tenke idrett som et samfunn, og ikke topp og bunn hele tida. Det synes jeg var veldig lurt. På bakgrunn av den tanken har vi klart å få inn flere og flere ungdommer. Vi viser dem tillit, gir dem muligheten og trekker oss litt tilbake, så blir det resultater.

Nabolagsklubben Romsås IL

Adnan begynte allerede som førsteklassing å spille fotball for Romsås IL, og har siden vært en del av idrettslaget. I 2012 ble han han selv trener for 1. og 2. klasse, og etter dette har han vært trener for flere lag, startet opp dans i Romsås Idrettslag og stått i spissen for et nytt kunstgress og anlegg på Bjøråsen.

Vi i idrettskretsen har gjennom flere år jobbet tett med Romsås IL, lokale skoler og Grorud bydel for å kunne løfte idrettslagets evne til å nå frem til flere barn og unge, og gi dem et likeverdig tilbud. Som nabolagsklubb er Romsås IL på god vei til å nå mange av sine mål, men uten gode krefter som Adnan Naeem ville det ikke vært mulig.

– Vi må gi barna muligheten til å vise seg fram, for det er de som er framtida. Vi må sørge for å legge til rette slik at de lykkes. Vi må få dem inn, se dem, bruke den kompetansen de har. Ressursene er der ute, sa Adnan som klokt i sin takketale på idrettsgallaen.

Politimannen Adnan Naeem

I en tid der mange politikere bekymrer seg for økende ungdomskriminalitet håper vi Adnans stemme får flere til å forstå at økt og forutsigbar støtte til gode krefter i idretten er den beste investering for trygge og gode oppvekstmiljø.

Til Politiforum forklarer Adnan forskjellene i rollen som politimann og trener i et idrettslag: - Som politi er det ingen ungdommer som forteller ham om det de sliter med i livet sitt, og om de for eksempel har problemer med andre ungdommer som truer dem, eller gjør dem redde. Det er ting de forteller ham som trener i idrettslaget.

Det er mye god forebygging i å være til stede for ungdommer gjennom idrettslaget. Det bør være grunn god nok for å øke støtten til idrettslag med de største utfordringene, for å kunne opprettholde driften og gi alle barn og unge det tilbudet og den trygghet absolutt alle trenger og fortjener.

Vi i Oslo Idrettskrets takker deg Adnan så mye for den innsats du legger ned for barn og unge på Romsås. Det er krefter som deg idretten trenger skal vi leve opp til vår visjon om idrettsglede for alle.