I 2019 stilte idretten godt opp om Oslo Pride. I år håper vi enda flere blir med på denne folkefesten og viktige markeringen. Bli med!

Bli med på årets feiring av Oslo Pride

Oslo Idrettskrets inviterer Oslodretten til å bli med på årets Oslo Pride - Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Vi vil at idretten blir en stor og synlig aktør under feiringen, og viser sin fulle støtte til idrettsglede for alle - uavhengig av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Feiringen av Oslo Pride er en familievennlig folkefest fra 22.-25.juni. Vi vil markere Oslo Pride med en åpen debatt 20.juni (invitasjon kommer), stå på stand i Pride Park alle dager og gå i Pride Paraden.

Stå sammen med oss i Pride Park

Sammen med Raballder håndball og rugby har vi booket stand i Pride Park. Pride Park holder til i Spikersuppa og vi skal stå på stand fra onsdag 22.juni til lørdag 25.juni. Oslo idrettskrets inviterer alle særforbund og kretser i Oslo til å stå sammen med oss på idrettens stand.

Vi ber Særforbund/kretser i Oslo som vil delta fylle ut et interesseskjema.

I skjema kan dere legge inn hvilke dager og tider som passer, så setter vi opp et forslag ut ifra responsen vi får. Frist for å fylle ut skjema er 18.mai.

Vi ønsker å skape blest og positiv oppmerksomhet rundt idrettens stand, og oppfordrer derfor særforbundene til å:

1. Arrangere konkurranse eller leker som aktiviserer publikum. Kan man tenke kreativt rundt familievennlige leker/konkurranser som ikke krever så mye rekvisitter eller plass? Det er gøy hvis man får frem sin idrett i dette. Vi vet enda ikke hvor stor plass vi har rundt standen, men man kan ikke regne med så mye plass.

2. Få gjerne en kjent idrettsprofil til å stå med oss. Verdien av gode rollemodeller til å støtte saken kan ikke undervurderes.

Oslo Idrettskrets og Raballder vil pynte standen, men vi oppfordrer særforbundene til å ta med eget profileringsmateriale for å synliggjøre dere selv, gjerne i regnbuefarger. I utgangspunktet ser vi for oss å ha ca. to særforbund/særkretser per dag. Hvis det er mange som melder interesse, så vil kreativitet rundt lek og konkurranse, eller at man får med en kjent idrettsprofil, telle positivt i utvelgelsen.

Gå med oss i Pride Paraden

Vi ønsker å mobilisere hele Osloidretten til å gå sammen i Pride Paraden 25.juni - selve høydepunktet under Pride week. Gå sammen med oss bak parolen «Idrettsglede for alle», eller under egen parole i paraden, men gjerne sammen med oss. Paraden går fra Grønland til Spikersuppa og vi oppfordrer alle idrettslag til å bli med. Gå gjerne i eget idrettstøy og utstyr for å bli synlige. Kanskje en sykkelklubb vil sykle?

Oslo Idrettskrets vil søke plass i paraden, og vi trenger et anslag på hvor mange vi blir, og evt. om idrettslag ønsker å stille med sykkel eller motorisert kjøretøy. Idrettslag må derfor fylle ut skjema innen 18.mai.

Feire Pride i eget idrettslag

Vi oppfordrer alle idrettslag til å ha egne markeringer i idrettslaget. Ungdomsnettverket til Oslo Idrettskrets kommer gjerne til idrettslaget under Pride week (uke 25) for å løfte dette på sosiale medier og på Oslo idrettskrets sin hjemmeside. Ungdomsnettverket kan også ha mulighet andre dager i juni. Ta kontakt med sigridnestgaard.rod@idrettsforbundet.no

Ingvild Vårdal Bredesen
Seniorrådgiver