Foto: Agaia AS
Lillomarka Arena er en multisportarena med variert tilbud og inkluderende fasiliteter. Foto: Agaia AS

Årets idrettsanlegg er Lillomarka Arena

Lillomarka Arena i Oslo kommune er vinneren av Årets idrettsanlegg 2022. Prisen er et samarbeid mellom Bad, Park og Idrett, Norges idrettsforbund og Kultur- og likestillingsdepartementet.

Det flotte anlegget sto ferdig i 2019, og bydel Grorud har fått et inkluderende helårsanlegg med fokus på breddeidretten. Lillomarka Arena tilbyr løyper til både langrenn og rulleski, standplass for skyting, orienteringsfasiliteter og en 2400 kvadratmeter stor kunstgressbane spesialtilpasset agilitytrening for hunder.

Anlegget tilbyr varmestue med kafe/møterom, oppholdsrom for hundeklubb, kjøkken, kiosk, toaletter og garderober, som gjør det mulig å arrangere større treningssamlinger i anlegget.

Folkehelse og miljøvennlig
Folkehelseaspektet er svært godt ivaretatt da arenaen inviterer befolkningen inn i marka. Anlegget er bygget på et gammelt pukkverk. I dag fremstår anlegget som en flott inngangsport til marka.

Det er også brukt sand fremfor gummigranulat på kunstgressbanen. Dette ivaretar miljøaspektet, og understreker anleggets evne til å spille på omkringliggende miljø.

Inkluderende anlegg
Lillomarka Arena er også et utmerket inkluderende skianlegg ved god tilrettelegging for paraidrett. Løypenettet er tilpasset med ulik hellingsgrad og rulleskiløyper tilrettelagt for rullestolbrukere. Utlån av utstyr bidrar videre til et inkluderende anlegg.

Rulleskiløypene er også et viktig tiltak når det gjelder trafikksikkerhet, og tilkomst med rulleski til anlegget er hensyntatt hos Lillomarka Arena. Anlegget er en flott arena for mangfold og integrering.

Mottar prisen i Tromsø
Lillomarka arena mottar prisen under Bad, Park og Idretts landskonferanse i Tromsø 30. august til 1. september. Prisen består av en plakett, diplom og et pengebeløp på 30 000 kroner.

Juryen består av:

• Anne-Marit Almås Marken, Bad, Park og Idrett – Vefsn kommune