Årets ildsjel i Oslo, Dag Endal fra Haugerud IF.
Årets ildsjel i Oslo, Dag Endal fra Haugerud IF. Foto: Karl Filip Singdahlsen

Dag Endal er årets ildsjel i Oslo

Vi gratulerer Dag Endal i Haugerud Idrettsforening som årets ildsjel i Oslo, og vår kandidat til Idrettsgallaen. Dag Endal har gjennom 15 år bygd både idrettslag og nabolag, og har på en forbilledlig måte realisert idrettslagets visjon «vi setter nærmiljøet i bevegelse».

- Haugerud IF har tatt en nr 1 posisjon for barn og unges oppvekst på Haugerud. Idrettslaget har blitt et forbilde for vellykket klubbutvikling og inkludering, sier generalsekretær i Oslo Idrettskrets Magne Brekke. - Gjennom pandemien har Dag Endal ledet an og vist hvilken kraft og betydning som finnes i frivilligheten og et godt organisert idrettslag.

Fra forslagsstillerne i egen klubb sakser vi følgende om Dag:

- Dag er en ekte menneskekjenner som finner de riktige folka til å være med på å dra laget. Han har en helt spesiell evne til å se det i andre som gjør at de kan bidra med sitt beste, samtidig som han legger ned en enorm innsats selv som styreleder i klubben. Drivet hans drar andre i gang. - For Dag handler det ikke om du er gammel eller ung, fra Eritrea eller Toten, kristen eller muslim, om du driver med idrett på toppnivå eller går på barnetrim. Han møter deg som du er.
Eva Sjue, nestleder i Haugerud IF

- Dag er en slik ressurs nærmiljøer som oss trenger. Et menneske makta lytter til, som alle har tillit til og som kan bidra til å forme nærmiljøet vårt gjennom idrett og engasjement langt ut over det. Jeg har heller aldri hørt nei fra Dag, noe som er nøkkelen til å engasjere folk. Han har en evne til å få oss til å tenke at alt er mulig. Og han bidrar til å fasilitere. Han er heller ikke redd for å be om innspill og engasjement når det trengs. Og folk sier ja til Dag fordi de vet han er solid.
Monique Nyberget Hiller, styremedlem

- Med sitt fantastisk blide vesen og utrettelige arbeidsinnsats binder han generasjoner sammen gjennom sitt arbeid i idretten. Dag brenner for at man skal tenke på Haugerud og Trosterud som en landsby hvor man tar felles ansvar for hverandres barn. Dag har tidligere sagt: «Man kan være en kjempegod mamma eller pappa innenfor dørstokken, men etter hvert skal ungene ut, og da er du avhengig av at det er noen andre voksne der ute. Da trenger du en prest, imam, pappa til vennen til ungen din eller en idrettsleder.» Dette lever Dag etter hver eneste dag, og jobber utrettelig for andres unger, sommer som vinter.
Thor Olav Tvedt Delgado-Rodriguez, daglig leder